LES and more

wat je vindt mag je delen

10 werkvormen voor kennismaken en groepsvorming

| 3 reacties

 

bron:LiveLaughMath

bron:LiveLaughMath

1. De hoogste marshmallow (groepsvorming)
Geef een groepje leerlingen 30 spaghetti’s, 1 marshmallow, 50 cm plakband en een touwtje van 50 cm. Verder hebben leerlingen een schaar nodig. Spreek een tijd af en ontdek welke leerlingen de marshmallow het hoogst op een spaghetti toren kunnen zetten. De toren mag niet aan de tafel geplakt worden. Dit geeft je als docent de gelegenheid leerlingen te observeren en te bespreken hoe samenwerken goed werkt en welk geluidsniveau daar bij hoort.

2. Samenwerken met touw, bekers en elastiek (groepsvorming)

Deze opdracht is nog leuker dan de vorige omdat elke leerling goed mee moet doen om de opdracht tot een succes te brengen. Knoop aan 1 elastiekje 4 of 5 touwtjes van dezelfde lengte. Leerlingen moeten de touwtjes strak trekken om een bekertje te “vangen” en te stapelen. Belangrijk bij deze opdracht is de evaluatie: waarom ging het samenwerken wel of niet goed? Raakte je gefrustreerd en wat deed je toen? 

bron: mindsinbloom

bron: mindsinbloom

 

3. Sneeuwballen gevecht (kennismaken)
Laat elke op 3 papiertjes telkens een feit over zichzelf opschrijven. Vervolgens maken de leerlingen een prop van de papiertjes en gooien ze de papiertjes door de klas( maak goede afspraken, ook over de eindtijd van het sneeuwballen gevecht). Vervolgens zoeken leerlingen de juiste feiten bij de juiste leerling. Bron: mindsinbloom

 

bron:mrsrobinsonsclassroom.blogspot

bron:mrsrobinsonsclassroom.blogspot

4. Hun taak, mijn taak (groepsvorming met mentor)
Laat leerlingen nadenken over de verantwoordelijkheden van zichzelf en docent. Maakt de opdracht actief door leerlingen antwoorden op post-its te laten schrijven en in de juiste kolom op het bord te plakken. Dezelfde antwoorden worden over elkaar geplakt. Je kunt ook andere thema’s op het bord zetten zoals: “dit wil ik leren”, ” dit vind ik moeilijk”, ” dit verwacht ik van leerlingen uit mijn klas”, ” zo kan mijn docent me helpen” etc. Bron: MrsHawksNest 

 

 

bron: aLove4Teaching

bron: aLove4Teaching

5. All about me bag (kennismaken)
Geef leerlingen een papieren zakje om thuis te vullen met een aantal voorwerpen die bij hun passen. Leerlingen nemen de tasjes weer mee naar school en raden welk tasje bij welke leerling hoort.

c4fcc69d4778408a0ac1058688099588

bron: I Teach Third

 

6. Vriendschapsadvertentie (kennismaken)
Laat elke leerling thuis een advertentie typen over wat ze zoeken in een vriendschap en wat ze zelf kunnen bieden in een vriendschap. Spreek 1 lettertype en grootte af. Leerlingen leveren advertentie bij jou in zonder naam. Vervolgens worden alle advertenties op de muur geplakt en kunnen ze raden welke advertentie bij welke leerling hoort. Een voordeel van deze opdracht is dat het anoniem is en leerlingen er achter kunnen komen dat ze goed passen bij een andere leerling terwijl ze daar soms door vooroordelen/groepsdruk niet achter waren gekomen. Bron: iTeachThird

7. Titelsong/themesong (kennismaken)
Laat elke leerling een titelsong kiezen die bij hun leven past. De docent verzamelt de titels. Tijdens handige momenten in de eerste week of weken kun je een song opzetten en kunnen leerlingen raden wie het had gekozen.

bron: Kengarax

bron: Kengarax

8. Vragenbal (kennismaken)
Koop een opblaasbal en zet er met permanente stift persoonlijke vragen op. Laat leerlingen de bal rond gooien (eventueel eerst de naam zeggen als ze elkaar nog helemaal niet kennen). Wanneer een leerling de val vangt leest hij of zijn de vraag onder de linker duim. Als de vragen lastig zijn kun je ze een dag van te voren meegeven als huiswerk om over na te denken.

9. Find someone who (kennismaken)
Zet 25 random feiten op een blad. Geef de leerlingen een blad en laat ze door de klas lopen ok iemand te vinden die aan de omschrijving voldoet ( bijvoorbeeld: heeft de Eiffeltoren beklommen, woont op een boerderij, speelt hockey etc.) Wie als eerste 25 namen heeft ingevuld wint. Geef eventueel bonuspunten als ze zoveel mogelijk verschillende namen hebben. Op die manier blijven leerlingen minder snel bij ‘hun groepje’.

a38f625146cbc069e2bf4d0213657d5d

bron: TeachingWithaMountainView

10. Question Candy (kennismaken)
Gebruik M&Ms of andere gekleurde snoepjes. Bij elke kleur hoort een vraag ( waar ben je bang voor? Waar word je boos van). Laat leerlingen zonder te kijken een snoepje pakken en de vraag beantwoorden. Je kunt ook de regel invoeren dat ze bij een bepaalde kleur een bonus punt krijgen of een liedje moeten zingen o.i.d.. Werkt goed in groepjes. Bron: teaching with a mountain view.

 

 

 

3 reacties

  1. Pingback : Vers voor de klas: kennismaking | Dorpspomp Overvecht

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.