LES and more

wat je vindt mag je delen

3 tips voor de eerste les

| Geen reacties

We weten het allemaal: de eerste les, zelfs de eerste tien minuten zijn zo bepalend voor de rest van het jaar. Dat legt de druk er behoorlijk op. De eerste les moet gezellig zijn, leuk, activerend, interessant, spectaculair en gedifferentieerd. Of niet?

Hou het simpel.
Voor de eerste les kan het beter zijn om een opdracht te verzinnen waar leerlingen vrijwel zonder uitleg mee aan de slag kunnen.  Het wordt dus misschien niet zo spectaculair als je had gedacht. Maar met een ongecompliceerde opdracht kun je leerlingen goed laten wennen aan het klimaat in je klas. Wat mag er wel en wat mag er niet? Hoe gaan we met elkaar om? Leerlingen raken direct gewend aan jouw manier van lesgeven. Doe je een complexe werkvorm, dan bestaat het risico dat je direct 23 vragen moet beantwoorden. Dan kom je niet toe aan werken en ontstaat er vaak chaos en irritatie. Bewaar die leuke werkvormen maar voor oktober.

Niet uitleggen, maar ervaren.
Doordat je voor een simpel format in je les kiest, hoef je niet veel tijd te besteden aan de uitleg. Door deze manier van lesgeven kun je de uitleg van de klassenregels ook overslaan. Leerlingen ervaren deze les hoe jij het wilt hebben en je stuurt bij als het nodig is. Zo weten ze precies waar ze aan toe zijn zonder dat het een saaie bespreking van regels is geworden.

Contact
Hou in je les tijd over om iets over jezelf te vertellen. Leerlingen willen weten wie je bent, het schept een band. Als de opdracht waar leerlingen aan werken eenvoudig is, hou je tijd over om langs alle tafels te lopen. Zoek met elke leerling even contact, als is het maar een lach of een knipoog.

Lees ook: 5x bereid je voor op het nieuwe schooljaar 

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.