LES and more

wat je vindt mag je delen

Aan deze onderwijshypes doen wij dit jaar niet mee!

| Geen reacties

Een docent moet mee met de tijd. Altijd alert zijn op nieuwe technieken en alles uitproberen. Of niet?  Een onderwijsblog staat soms vol met tips en nieuwtjes. Af en toe krijg je het gevoel alsof je dat allemaal moet doen om een goede docent te zijn. De realiteit is natuurlijk anders: Er is even geen tijd voor vernieuwing of het is beter om even af te wachten hoe een nieuw systeem of werkvorm bij een ander werkt. En soms is het gewoon heel fijn om ergens niet aan mee te doen. Misschien ligt jouw focus even ergens anders. En dat mag, vinden wij. Daarom stelden we onszelf aan het begin van het jaar ook de vraag: Wat ga je dit schooljaar NIET doen. Obbe uit ons brainteam had daar ook een antwoord op. 

 

Petra: Escape the Classroom

Ik zie online veel succesverhalen langskomen van docenten die een escape-the-classroom-les hebben ontworpen. “Wauw” denk ik vaak en dan wil ik er direcht mee aan de slag. En toch doe ik het niet. Waarom? Ik ben bang dat ik me er helemaal in ga verliezen, dat het veel te leuk wordt maar ook veeeel te veel tijd kost en ik het nooooit meer wil doen en leerlingen er de rest van het jaar om blijven zeuren. Bovendien gaat zo’n middel snel voorbij aan het doel.

 

Sietske​: Gamified Learning

Ik houd erg van spelletjes en zie zeker veel mogelijkheden voor in de klas, maar om allerlei digitale spellen het lokaal binnen te halen zie ik nog niet zitten. Noem me ouderwets, maar ik denk dat het ontzettend veel tijd kost, dat niet elke leerling het leuk vindt en dat het sommigen snel zal vervelen. En straks is het nog verslavend ook?! Wat mij betreft staat het nog teveel in de kinderschoenen. Ik wacht nog wel een jaartje 😊.

 

Obbe:

Iedere les weer zinloos lesdoelen opschrijven en die elke les evalueren. Dat is een geforceerde routine die leerlingen helemaal niets zegt. Vaak is er ook niet een direct doel te benoemen maar dragen je lesactiviteiten bij aan een groter doel of een langgerekt leerproces (bv vaardigheden ontwikkelen). Met leerlingen focus ik liever op content dan op meta-leren. Dat vereist een zeker zelfinzicht waartoe de meeste leerlingen (nog) niet in staat zijn.
… en summatief evalueren
Ik ga niet of nauwelijks meer summatief evalueren op grammatica en vocabulary. Best spannend! Het wordt een programma dat op maat wordt aangeboden en formatief geëvalueerd. Minder focus op cijfers en meer focus op inzicht in de eigen leerbehoefte.

We zijn erg benieuwd waar jij dit jaar niet aan mee gaat doen!

 

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.