Creatief formatief

Creatief formatief

januari 22, 2020 0 Door Sietske

Ik heb het altijd bijzonder gevonden: een leerling haalt een 3 op een proefwerk, we zeggen allemaal ‘ach wat jammer’ en gaan door met het volgende hoofdstuk. Als ze dat met zwemles zouden doen, zouden we dat allemaal belachelijk vinden.

Flickr.com, Alberto G.

Dit jaar doe ik samen met een collega mee met een training voor formatief toetsen, ook wel evalueren genoemd, van de universiteit van Twente. Ik leer nieuwe dingen en hoor zaken die ik al weet. Maar het feit dat je er bij stil staat maakt dat je er (weer) over nadenkt. En de gesprekken met mijn collega in de auto dragen daar ook zeker aan bij.

Toetsen doe je volgens mij om te weten wat de leerling weet en kan. Hoever is hij, wat kan hij aan, wat weet hij al. Van daaruit kun je dan de volgende stap zetten.

Het belangrijkste dat ik tot nu toe uit de training haal is dat het allemaal niet zo groots hoeft te zijn. Je hoeft niet veel vaker een grote toets te geven. Dat levert je een beetje informatie op maar vooral veel werk.
Met een enkele (goed bedachte) vraag kun je ook te weten komen of de leerling je begrijpt.

Hiervoor gebruik ik zelf regelmatig mini whiteboards, apps zoals Mentimeter, Quizziz of Lessonup, mini overhoringen of meerkeuzevragen die ze beantwoorden met het opsteken van hun vinger(s). Maar er valt nog veel meer te bedenken. Wees creatief!

Maak het voor jezelf en voor hen vooral niet te groot. De bedoeling is dat jij en zij weten weten waar ze staan. Niet dat jij jezelf veel werk op de hals haalt. Je werk moet ook (vooral!) een beetje leuk blijven.