LES and more

wat je vindt mag je delen

De drukte voorbij

| Geen reacties

Een tijdje terug schreef ik jullie over de ‘ nooit-meer-te-druk-challenge‘. Gedurende een aantal weken probeerde ik me aan een aantal principes uit het boek “nooit meer te druk” te houden. Was het haalbaar? En blijf ik het volhouden?

1. Mail aan het eind van je werkdag afhandelen.
Deze tip uit het boek werkt eigenlijk perfect. Het is even wennen en ik moet er op bedacht zijn dat ik niet uit gewoonte om de haverklap mijn mail open. Het heeft er bij mij voor gezorgd dat mijn inbox altijd lekker opgeruimd is, het zorgt er voor dat ik veel minder vergeet af te handelen en het verlaagt het aantal prikkels tijdens mijn werkdag.
Voor mij kwam deze tip er op neer dat ik nog maar 3 keer per week (3 werkdagen) mijn mail beantwoord. Toen ik hier net mee begon vond ik dat best heel spannend omdat ik dacht dat anderen eerder antwoord verwachten. Inmiddels zijn we drie maanden verder en ik heb nooit klachten gehad. Met andere woorden: Dit is een blijvertje! 

2. Mobiel tijdens de werkdag uit het zicht.
Dit was verreweg het makkelijkste item om me aan te houden. En ik ga er mee door. Waarom? Het geeft me rust tijdens de werkdag en ik vind het eigenlijk ook prettig om in mijn voorbeeldfunctie als docent te laten zien dat een mobiel heus niet zo belangrijk is dat je hem de hele tijd onder je snufferd nodig hebt.

3. Lesvoorbereiding komt eerst.
Dit punt was echt super lastig om vol te houden en dat is ook echt niet altijd gelukt. Maar als het wel lukt is het effect fantastisch. Het verhoogt echt direct m’n werkplezier en ik kom in een positieve flow. Maar waarom is het dan zo lastig om dit vol te houden? Is ons werk echt zo onvoorspelbaar dat we geen tijd kunnen blokken voor de belangrijke lesvoorbereiding? Het is toch tenslotte onze primaire taak? Waarom komt het dan toch steeds in de verdrukking door andere taken? Tijdens onze workshops ‘ gelukkig nieuw schooljaar’ horen we van veel docenten dat ze moeite hebben met het afbakenen van lesvoorbereidingstijd.  Een goed beeld krijgen van je werkweek en taken kan helpen bij dit probleem. Zo kwam ik er achter dat ik op de donderdagen (door vergaderingen) eigenlijk helemaal geen tijd heb voor lesvoorbereiding en ik op woensdag dus meer tijd moet inplannen. Dit klinkt als een hele logische maatregel en toch zijn er veel docenten die net als ik niet voldoende anticiperen op drukke momenten. Voor mij helpt het dat er steeds meer docenten in mijn omgeving zich ook proberen te houden aan dit principe en ik kan iedereen dan ook aanraden om dit onderwerp eens in je team te bespreken: Hoe zorg je er samen voor dat de lesvoorbereidingstijd niet in de verdrukking komt?

Over het algemeen kan ik zeggen dat het me best goed gelukt is om me gedurende 30 dagen aan de voornemens te houden. Toch bleek de laatste schoolperiode niet het beste moment om deze verandering op gang te brengen. De laatste schoolweken was er op een of andere manier toch veel minder structuur en viel ik vaak terug in mijn oude gewoontes.
Gelukkig begint vrijdag mijn vakantie. Eerst maar even lekker de boel de boel laten en na de zomer met frisse moed weer beginnen. Wie doet er mee?

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.