Duidelijk indelen van je online les

Duidelijk indelen van je online les

Veel leerlingen zeggen dat ze thuis veel sneller en beter kunnen werken dan op school. Maar toen begonnen we opeens met ‘online lesgeven’. Nu moeten leerlingen opeens weer een heel uur bij de les zijn en wachten op vragen en problemen van anderen. Hoe voorkom je dat leerlingen jouw les als verstorende factor in hun leren zien? Het belangrijkste is om een hele duidelijke opbouw van je les te delen met leerlingen.

Geef een duidelijk tijdpad
Wie moet wanneer aanwezig zijn bij jouw les? Laat op tijd een indeling zien zodat leerlingen een planning kunnen maken. Moeten ze er de hele tijd bij zijn? Of maar 5 of 10 minuten? En wanneer? Wat wordt er precies van ze verwacht? Op welke momenten kunnen ze in hun eigen tempo verder werken?

een printscreen van een bericht in Microsoft Teams

Reageer op gemaakt werk
Begin je online les door kort te reageren op het werk dat die week is gemaakt. Dit vergt wel wat organisatie. Laat werk een dag voor je online les inleveren zodat je tijd hebt om er naar te kijken. Dit heeft 2 voordelen: leerlingen zijn meer gemotiveerd om het werk te doen én om naar je online les te komen. Geef een paar voorbeelden van iets dat door een leerling heel goed is gedaan, noem die leerling ook bij naam. Positief contact!

Gebruik een interactieve app
Door een app zoals Kahoot of Lesson Up te gebruiken, moeten leerlingen mee doen. Bovendien kun je later ook zien of ze dat allemaal echt hebben gedaan. Je kunt nog even controleren of ze het werk van afgelopen week echt begrijpen (en door te controleren, te herhalen, beklijft het ook nog eens beter) en je kunt nieuwe stof aanbieden. Volgende week geven we een overzicht van de beste apps!

Help leerlingen in kleine groepjes
Dit is mijn favoriete deel van de les. Ik spreek leerlingen in groepjes van 4-8 personen. Als het lukt deel ik de groepjes in op niveau of gebaseerd op het laatste gemaakte werk. Bij deze activiteit zijn camera’s en microfoons aan. Hier ontstaat een prettige en natuurlijke interactie en ook lol! We bespreken gemaakt werk, geven complimenten en oefenen met elkaar. Ook is er tijd voor het informele: leerlingen die gewoon nog even iets kwijt willen. Of heel even kletsen want ze missen elkaar!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *