LES and more

wat je vindt mag je delen

Het ‘geen huiswerk-experiment’ – de eindstand

| Geen reacties

Sinds enkele weken krijgt klas 1A geen huiswerk meer. Daar schreef ik hier, hier en hier eerder over. Na bijna drie week zonder huiswerk maak ik de eindstand op.

Hard huiswerk-verbodenwerken
De leerlingen hebben goed gewerkt. Ze moesten wel even op gang komen maar daarna namen ze echt zelf verantwoordelijkheid voor hun leerproces, zoals dat heet. Ze beoordeelden zichzelf, gingen aan de slag, stelden vragen aan hun buurman of aan mij. En waren blij als ze het goed hadden gedaan of snapten.

De sfeer was soms wat druk maar er werd wel gewerkt. Ik vond het ontspannen en gezellig bij tijden. Iemand die even een ander een vraag stelt, een antwoordenboekje ophaalt, een punt slijpt of al denkend naar het plafond kijkt.

De toets
En toen kwam de toets. Wat hebben ze dat goed gedaan. Er was geen enkele onvoldoende en het gemiddelde was hoger dan de voorgaande toetsen. Maar het belangrijkste vind ik dat ze echt het idee hadden dat ze klaar waren voor de toets. Ze waren vol zelfvertrouwen.

 

Enquête
Ik heb de leerlingen de dag erna een enquete laten invullen. En wat gaven ze mooie en eerlijke antwoorden:

I learned new methods of studying

Als ik bezig was met opdrachten en ik snapte het niet dan kon ik een uitleg vragen, maar als ik thuis huiswerk heb dan kan dat niet. en ik vind het fijn om zelfstandig te werken.

Ik kon me beter concentreren op de dingen die ik moeilijk vond. En ik kan mijn eigen vragen stellen en hoef niet een hele uitleg mee te doen met dingen die ik al snap

Ik wist precies wat ik moest doen

soms dan nam ik te veel vrijheid door te gaan kletsen.

Je kreeg meer uitleg.

Deze laatste vind ik vooral erg leuk want ik heb veel minder uitgelegd voor de klas. Ik heb leerlingen meer individueel geholpen. Blijkbaar levert dat voor deze jongen meer op.

Dik tevreden
Al met al ben ik (en ook de klas) dik tevreden. Het volgende onderwerp ga ik weer zonder huiswerk doen. En nu zelfs bij twee klassen.

Ik ben het meest tevreden over het werken vanuit de doelen. De methode is voor mij dan een hulpmiddel in plaats van een doel in zichzelf. Nu weten de leerlingen en ik waar we meer en minder tijd aan moeten besteden.

Dus Petra, dank voor de uitdaging. Ben benieuwd naar je volgende wilde en gekke plan 😉

 

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.