LES and more

wat je vindt mag je delen

Heeft huiswerk wel zin?

| 2 reacties

foto by Steven Lilly

foto by Steven Lilly

Dat vroeg ik afgelopen week aan mijn mentorklas (VWO2).  Het was niet de hele klas, deze les was speciaal afgestemd op leerlingen die hun werk vrijwel altijd in orde hebben.

“ Ja, natuurlijk” , was hun antwoord, “ door de herhaling leer je het beter.” En een jongen zei: “ Doordat ik mijn huiswerk goed maak, snap ik de les daarna beter. ”
Ik was onder de indruk van hun antwoorden, maar nog niet overtuigd. Ik stel de vraag anders: “Wanneer heeft huiswerk geen zin?”  En toen kwam er een lijst aan antwoorden:

  • Als je de stof eigenlijk nooit nodig hebt voor het vak, of voor later in je leven
  • Als je het al lang snapt
  • Als het veel van hetzelfde is
  • Als het te moeilijk is
  • Als je het ook in de les had kunnen doen als de docent niet zo enorm lang aan het woord was geweest
  • Als je het huiswerk via foto’s met elkaar deelt en overschrijft
  • Als het niet wordt nagekeken of besproken

Volgens de leerlingen konden docenten het beste het huiswerk per leerling afstemmen. Dan zou het echt nut hebben. Maar is dat wel haalbaar voor docenten?

Ik blijf me afvragen hoe vaak het huiswerk dat we hebben opgegeven echt nut heeft gehad. Doen we het uit gewoonte?  Of weten we echt waar we mee bezig zijn?
De komende weken ga ik aan de slag met een serie blogs over huiswerk.  Ik begin met een vraag aan de lezers:

Waarom geef jij huiswerk?

2 reacties

  1. Ik geef soms huiswerk op uit noodzaak: omdat ik in de les niet de beschikking heb over pc’s voor mijn leerlingen en zij dat thuis wel hebben. Zo heb ik afgelopen les aan de leerlingen gevraagd of ze thuis scheppingslegendes willen opzoeken op het internet (en een voorbeeld daarvan verteld).
    Soms vraag ik leerlingen een tekst thuis nog eens door te lezen en te kijken of ze er nog vragen over hebben.
    Meestal geef ik geen huiswerk op.
    Over het huiswerk valt me op dat leerlingen graag precies willen weten wat ze moeten leren (en daarmee vooral wat niet) voor een so of een pw.

  2. Leuke vraag!
    Ik heb nog weinig ervaring, tot nog toe krijgen ze per hoofdstuk van mij een planning. Per les krijgen ze gemiddeld een half uur de tijd om een stuk of 4 opgaven te maken. Wat niet af is, is huiswerk. Ze kunnen dus als ze willen iets in het voren werken, mochten ze die avond weinig tijd hebben. Ik kan me voorstellen dat het frustreert wanneer ik als docent geen aandacht zou geven aan het gemaakte werk. Ik heb een klein doosje met alle namen op een papiertje erin. Tijdens zelfstandig werken trek ik drie namen. Hun huiswerk bekijk ik en deel naar gelang het resultaat een compliment of een consequentie uit
    Ben benieuwd naar de ervaringen van andere (startende) docenten!

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.