foto by Steven Lilly

foto by Steven Lilly

Dat vroeg ik afgelopen week aan mijn mentorklas (VWO2).  Het was niet de hele klas, deze les was speciaal afgestemd op leerlingen die hun werk vrijwel altijd in orde hebben.

“ Ja, natuurlijk” , was hun antwoord, “ door de herhaling leer je het beter.” En een jongen zei: “ Doordat ik mijn huiswerk goed maak, snap ik de les daarna beter. ”
Ik was onder de indruk van hun antwoorden, maar nog niet overtuigd. Ik stel de vraag anders: “Wanneer heeft huiswerk geen zin?”  En toen kwam er een lijst aan antwoorden:

  • Als je de stof eigenlijk nooit nodig hebt voor het vak, of voor later in je leven
  • Als je het al lang snapt
  • Als het veel van hetzelfde is
  • Als het te moeilijk is
  • Als je het ook in de les had kunnen doen als de docent niet zo enorm lang aan het woord was geweest
  • Als je het huiswerk via foto’s met elkaar deelt en overschrijft
  • Als het niet wordt nagekeken of besproken

Volgens de leerlingen konden docenten het beste het huiswerk per leerling afstemmen. Dan zou het echt nut hebben. Maar is dat wel haalbaar voor docenten?

Ik blijf me afvragen hoe vaak het huiswerk dat we hebben opgegeven echt nut heeft gehad. Doen we het uit gewoonte?  Of weten we echt waar we mee bezig zijn?
De komende weken ga ik aan de slag met een serie blogs over huiswerk.  Ik begin met een vraag aan de lezers:

Waarom geef jij huiswerk?