Hoe ik mijn lessen weer op de rit kreeg

Hoe ik mijn lessen weer op de rit kreeg

In mijn vorige blog schreef ik hoe er flink wat lessen in de soep liepen omdat ik te veel nieuwe werkvormen uitprobeerde én omdat mijn gym 2 klas alleen maar chronologisch uit het boek wilde werken. Eigenlijk wilden ze gewoon de snelste en makkelijkste route naar een hoog cijfer. Ik was het natuurlijk niet met ze eens, maar snapte wel dat er iets moest veranderen, want nu was het steeds strijd en chaos. Na deze 3 stappen liep alles al snel beter:

1.       Het lesboek analyseren met leerlingen
Voordat we met een nieuw thema begonnen liet ik leerlingen in groepen het lesboek analyseren: Wat dachten zij dat het doel was van dit hoofdstuk? Wat vonden ze relevant? Wat leek hen de belangrijkste opdracht? En de moeilijkste? En miste er ook iets? Was het überhaupt wel een geschikt hoofdstuk of kunnen we net zo goed verder met het volgende?
Door deze opdracht gingen leerlingen het lesboek steeds meer zien als een middel en niet als doel op zich. (ja, deze leerlingen kunnen straks direct door naar de lerarenopleiding ;))

2.       Lessen voorspelbaar maken
De 2e stap was om lessen voorspelbaarder te maken voor leerlingen. Elke les kreeg een zelfde opbouw en bepaalde activiteiten koppelden we aan vaste dagen. Leerlingen kregen een lijst met wat we gingen doen en in welke volgorde. Niet echt een planner, want ik heb geen data toegevoegd omdat er vaak nog iets verandert in de agenda’s.

3.         5 werkvormen
De laatste aanpassing was misschien nog wel de belangrijkste. Ik koos 5 werkvormen om vaak te gebruiken en daar blijft het nu ook bij. Het bevalt me goed dat leerlingen precies weten  hoe ze alles moeten aanpakken en het bespaart een hoop tijd. Ben je benieuwd welke werkvormen ik heb gekozen? Ik zal ze snel delen 🙂



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *