Huiswerk nakijken in de les: 10x net even anders.

Huiswerk nakijken in de les: 10x net even anders.

februari 27, 2020 0 Door Petra

Als je je leerlingen klassikaal huiswerk geeft dan is het wel zo praktisch om het ook met de klas na te kijken. Sterker nog, als je huiswerk opgeeft maar er niet op terugkomt, dan kan je het beter laten, denken wij. 

Deze tien ideeën zijn heus niet baanbrekend of Rocket Science, maar toch goed om even naar te kijken. En simpel toe te passen zodat we iets minder vaak die oersaaie nakijkmomentjes hebben. 

1. Laat leerlingen de antwoorden op een vraag via answergarden of een online prikbord op het scherm projecteren. Door te typen of een foto van hun schrift te maken.

2. Laat de leerlingen stemmen over welke sommen of opdrachten je (klassikaal) gaat nakijken. 

3. Ren de antwoorden bij elkaar: In tweetallen. De antwoorden hangen op de muur of in de gang. De ene leerlingen neemt beide schriften en de andere leerling rent om de antwoorden te verzamelen. Good matchen van tweetallen is cruciaal. Oefenen met net handschrift is bijvangst. 

4. Verwerk de antwoorden van de opdrachten in een (kruiswoord) puzzel. Dit werkt zelfcontrolerend: een leerling komt er zelf achter als een antwoord niet ‘past’ en zoekt verder. 

5. De ene helft van de klas maakt ander huiswerk dan de andere helft. Ze kijken het werk van elkaar na en je maakt er een competitie van. 

6. Laat leerlingen eerst in tweetallen en vervolgens in viertallen tot 1 antwoord komen op een opdracht. Laat ze de antwoorden op een mini whiteboard schrijven. Maak er eventueel een competitie van. 

7. Deel antwoorden uit of projecteer ze. Laat leerlingen zelf nakijken en een sleutel ontwerpen om tot een cijfer te komen. 

8. Laat leeringen zelfstandig werk nakijken en geeft ze een (online) enquete om te reflecteren op het huiswerk. Ook hier kun je ze zelf een cijfer laten geven. 

9. Teken een lijn op de vloer. Vraag leerlingen “Hoe goed denk je dat je dit antwoord hebt opgeschreven?” Een leerling neemt een plaats in op het continuüm. Geef nu het juiste antwoord. Laat leerlingen het vergelijken met hun eigen antwoord en dan weer een plek kiezen op de lijn. Vooral geschikt voor langere/complexe antwoorden. 

10. Hopelijk is dit inmiddels een open deur, maar wat je ook doet: laat leerlingen geen vingers opsteken om een beurt te vragen tijdens het nakijken. Maak het onvoorspelbaar en zorg ervoor dat iedereen meedoet. Gebruik bijvoorbeeld een random-name-selector of wheeldecide om een leerling uit te kiezen.