LES and more

wat je vindt mag je delen

Is huiswerk zinloos? Een experiment!

| Geen reacties

Mijn collega heeft weer eens een artikel gelezen en heeft het nergens anders meer over: huiswerk, hoe zinvol is dat? Al pratend, vraag ik me stiekem af waarom ik eigenlijk huiswerk op geef. Uit gewoonte, leren ze er veel van, heb ik te weinig tijd in de les, is thuis meer rust?

foto by Steven Lilly

foto by Steven Lilly

Daar heb ik nog nooit echt goed over nagedacht. Ik word toch wel een beetje nieuwsgierig. Dan komt mijn collega met de uitdaging: waarom probeer je het gewoon niet een week? En die uitdaging ben ik aangegaan: voorlopig geen huiswerk voor klas 1A.

Wat moeten leerlingen dan in de les doen?
Maar dan begint het pas. Want wat moeten de leerlingen dan allemaal in de les doen? Alles wat ik normaal als huiswerk op geef? Dat kost heel veel tijd! En hoeveel tijd mag het gaan kosten? En de instructie dan? De hele week loop ik er over te denken. En op mijn vrije dag zet ik de eerste stappen op papier.

Ik kan niet al het huiswerk op school laten maken, in de les. Dat zou te veel tijd kosten. Ik moet een keuze maken. Ik beslis dat ik eerst wil weten wat ze al kunnen zodat ik dan weet wat ze nog moeten doen. Ik gooi meteen alles maar om. We starten met een toets!

De leerlingen gaan zichzelf toetsen
Ik bepaal eerst alle doelen die de leerlingen moeten behalen aan het eind van dit hoofdstuk. Daarna zorg ik ervoor dat de toets elk doel toetst. De leerlingen moeten zelf de toets nakijken en beoordelen of ze dit doel goed beheersen (of voldoende, of matig). Vervolgens kunnen ze in een schema zien welke opgaven bij het desbetreffende doel en beheersniveau horen.

Dat was een klusje. Maar ik ben tevreden. Nu afwachten wat de klas ervan vindt. En of het gaat werken.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.