like meZucht…wéér een lio’er of invaller voor de klas. Sommige leerlingen hebben er bij voorbaat geen zin in, want voor sommige leerlingen is het nu eenmaal lastig als er dingen veranderen. En dat betekent soms bij voorbaat al slecht luisteren en een negatieve houding aannemen. Want je eigen docent is sowieso veel leuker en als leerling heb je gewoon geen zin in een nieuw iemand voor de klas. En dus begin je als lio’er of als invaller met een achterstand.

Dit onderwerp houdt me bezig, omdat ik binnenkort op een voor mij nieuwe school ga starten als, je raadt het al, een invaller. En wat dat betreft verschilt mijn positie niet zo heel veel als die van een lio’er. Bij mij zit de ‘echte’ docent alleen niet achterin de klas, wat bij lio’ers in het begin vaak wel zo is en wat ervoor kan zorgen dat de klas zich daarom koest houdt. Aan de andere kant heb ik al heel wat jaren ervaring en sta ik dus ook zelfverzekerder voor de klas.

Toch denk ik dat je wel kan zeggen dat je als lio’er of als invaller begint bij -1, puur om het feit dat je lio’er of invaller bent. Hoe kun je ervoor zorgen dat die -1 zo snel mogelijk verandert in een positief cijfer? Een paar tips:

  1. Laat niet meteen het achterste van je tong zien. Natuurlijk weet een klas dat je lio’er of invaller bent, maar je hoeft echt niet aan een klas te vertellen dat je je allerallerallereerste les geeft en je dit reuzespannend vindt.
  2. Zorg dat je lessen staan als een huis. Bereid ze tot in de puntjes voor. Dat geeft jou een relaxed gevoel en dan kan de klas daar tenminste geen kritiek op hebben.
  3. Als je na een paar lessen merkt dat de leerlingen moeite hebben met het feit dat ze jou hebben in plaats van hun eigen docent, benoem dit dan. Verplaats je in de leerlingen en geef aan dat je dit begrijpt, maar dat het nu even niet anders is en jullie toch echt met elkaar verder moeten.
  4. Vraag aan leerlingen wat ze fijn vinden aan de manier van lesgeven bij hun eigen docent. Soms kun je die dingen zelf ook toepassen, of je kan misschien uitleggen waarom jij het niet op die manier aanpakt.
  5. Ga niet je best doen om te lijken op de eigen docent van de klas. Jij bent jij en daar moet de klas het maar mee doen. Gaat het lastig, troost jezelf dan met de gedachte dat het echt maar tijdelijk is.

Uiteraard houden jullie van mij tegoed hoe mijn kennismaking en mijn lessen bij mijn nieuwe klassen in werkelijkheid zullen gaan en of het gaat lukken om van -1 naar minstens +1 te komen. Wordt dus vervolgd!