LES and more

wat je vindt mag je delen

Over Kahoot en een lesje biologie

| 1 reactie

En ik had er nog zo goed over nagedacht: de eerste paar minuten van de les. Het is bij mij natuurlijk een ongeorganiseerd systeem, die binnenkomst. Het duwen en trekken heb ik ze inmiddels afgeleerd maar voordat iedereen op een stoel zit, zijn boeken en schrift heeft gepakt en een luisterhouding heeft aangenomen, had ik al een kop thee kunnen drinken.

Om het nieuwe onderwerp te introduceren en de voorkennis te activeren, startte ik met een Kahoot. En omdat inloggen bij zo’n werkvorm ook nog eens tijden kost (en ik had gelezen dat een foto op het bord bij binnenkomst de nieuwsgierigheid wekt), stond de beamer al aan met daarop de inlogcode. En het werkte! Alle 25 leerlingen pakten snel hun mobiel, gingen zitten en logden in. Na een paar minuten  hadden er inmiddels 39 leerlingen ingelogd!?

Tja, een lokaal met ramen naar de gang wekte niet alleen de nieuwsgierigheid van mijn klas, maar ook van andere klassen die nog op de gang stonden te wachten. Daar kon in nog wel om lachen maar de woorden die ze als “nickname” gebruikten! En vind dan maar eens uit wie er achter de naam ‘voorhuidje’ schuil gaat.

Nadat ik wat ‘nicknames’ had weggeklikt,  leerlingen op de gang achterna had gezeten en had ondervraagd, heb ik de klas nog maar eens uitgelegd dat je toch best je gewone naam kunt gebruiken.  Toen was er een vraag. Een lief meisje dat vroeg wat nou eigenlijk ‘voorhuidje’ was. Veel gegniffel bij een deel van de klas, voornamelijk een groep jongens achterin. Ik begon zo langzamerhand te vermoeden wie de grapjassen waren. En toen wist ik wat ik moest doen. Ik vertelde het meisje dat het helemaal niet erg is dat je niet weet wat iets betekent en dat het goed is dat je dan om uitleg vraagt. En om die jongens in één keer te leren dat ze volgende keer beter gewoon hun naam kunnen gebruiken heb ik tot in detail uitgelegd wat dit onderdeel van het mannelijk geslachtsdeel is. Ik vermoed dat ik mijn doel bereikt heb toen ik zag dat ze het liefst onder hun tafel wilden kruipen van schaamte.

 

Eén reactie

  1. Zo herkenbaar! Leerlingen nodigen bij mij ook graag andere leerlingen uit via WhatsApp waardoor het aantal leerlingen dat meedoet groter wordt. Blijkbaar zijn wij niet de enigen die hier mee te maken hebben en hebben de makers van Kahoot over een oplossing nagedacht, want je kunt tegenwoordig bij de Game Options kiezen voor “enable 2 step join”. Leerlingen moeten dan na de cijfercode ook nog een kleurencode invoeren. Die verandert elke 7 seconden en is alleen op het bord te zien. De code doorsturen heeft ook geen zin, want het lukt ze nooit om binnen 7 seconden te reageren. Het inloggen duurt nog weer wat langer, maar het kan wel eens de moeite waard zijn. Misschien een keertje uitproberen?

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.