Na Sietske haar Kahoot blunder van laatst  (waarbij het uiteindelijk meer over voorhuidjes ging dan over wiskunde) kwamen we op het idee om een blog te schrijven over Kahoot. Wat zijn de valkuilen? En moet je Kahoot überhaupt nog gebruiken? We vroegen ons brainteam om mee te denken.

Ellen waarschuwt voor hacks die er voor zorgen dat leerlingen wel 1000 keer kunnen inloggen. Erg slim van de leerlingen, maar zo loopt je les natuurlijk wel in de soep.
Ook vindt Ellen het een goed idee om af te blijven wisselen met andere tools. Zij raadt aan om eens naar Nearpod te kijken. Een tool waarbij je makkelijk quizjes en woordwolken kunt maken.

Frouke geeft als tip om leerlingen te laten inloggen met hun eigen naam (daar is Sietske inmiddels ook achter). Frouke gebruikt Kahoot soms voordat ze iets heeft uitgelegd en daarna weer. Dat werkt voor de leerlingen motiverend, leerlingen zien zo wat al geleerd hebben.

Johran geeft als advies om leerlingen zelf Kahoots te laten maken. Een win-win situatie. Het is een mooie manier voor leerlingen om stof te verwerken of te verkennen. Ik ben het helemaal eens met Johran. Ik laat soms leerlingen die snel klaar zijn en extra uitdaging kunnen gebruiken alvast een Kahoot maken over het nieuwe onderwerp om vervolgens met de klas te doen.

Als ik over Kahoot begin hoor ik veel docenten zeggen: “ daar zijn leerlingen al lang flauw van”. Het plezier in leren is natuurlijk iets om in de gaten te houden, maar daar gaat het niet alleen om. Ik gebruik Kahoot niet ‘ voor de leuk’. Het is (net als Socrative en andere vergelijkebare tools) een mooi (en activerend) middel om in te zetten, om voorkennis te testen of als formative assessment.  Het is bij mij in de les een serieuze aangelegenheid en geen spelletje.  Als je Kahoot op deze manier wilt gebruiken moet je wel op een aantal zaken letten:
– Laat ze inloggen met hun eigen naam (zodat je ook gegevens kunt verzamelen)
– Zet de functie punten voor snelheid uit. ( Door punten te krijgen voor snelheid lezen de leerlingen de vraag slecht en zijn ze snel geneigd te gokken)
– Neem de tijd om ze naar alle antwoorden te laten kijken.
– Sla de resultaten in Excel op. Zo weet je precies waar leerlingen al veel van weten en waar nog meer tijd voor nodig is. Ook weet je welke leerlingen nog moeite hebben met de stof.
– Doe gerust dezelfde Kahoot nog een keer. Volgens de schrijvers van ‘ Make it stick’  zorgt het terughalen van informatie door korte quizjes voor een beter lange termijn geheugen. ?