LES and more

wat je vindt mag je delen

Leestip: Van werkdruk naar werkplezier

| Geen reacties

Van werkdruk naar werklezier, timemanagement en klassenmanagement in het onderwijs.

Van werkdruk naar werkplezier, timemanagement en klassenmanagement in het onderwijs.

Dat ik zelf veel aan mijn werkdruk in het onderwijs kan veranderen leerde ik door het lezen van dit boek. Ik hoef dus niet te wachten totdat de directeur van alles verandert of Sander Dekker het licht ziet. Dit boek geeft tips waar je de volgende dag direct mee aan de slag kan en meteen plezier van hebt.

Ik had niet verwacht zo enthousiast over dit boek te zijn toen ik het kocht. Ik vond het best prijzig ( 18,95 bol.com) voor een dun boek (150 blz.) met matige vormgeving.  Toch  leek de  inleiding echt over mij te gaan, dus begon ik met lezen. Twee dagen later ben ik ervan overtuigd dat ik veel anders ga doen en meer ga genieten van mijn werk!

De eerste hoofdstukken uit het boek van Angela Kouwenhoven en Annemieke Schoemaker helpen je om een analyse te maken van je werkdruk en werkplezier. Als de balans zoek is probeer je te achterhalen waardoor dat komt: te perfectionistisch? Of organisatorisch niet zo sterk? Na 3 hoofdstukken weet je precies waar je aan kan werken.
Natuurlijk hoeft dat niet alleen. Hoofdstuk 3 is uitermate geschikt om aan je leidinggevende en andere collega’s te geven, om er voor te zorgen dat werkdruk bij jou op school geen structureel probleem wordt.

Vervolgens geeft het boek veel praktische tips voor PO en VO waar je direct mee aan de slag kan. Ja, natuurlijk zitten daar veel open deuren bij, maar het is toch fijn om alles even in de context te zien van onderwijs. Het advies wordt daardoor zo concreet dat je er bijna niet meer omheen kan.

Een helder inzicht kreeg ik tijdens het lezen van hoofdstuk 7 over Persoonlijke Beleving en Rationele Effectiviteits Training. Werkdruk heeft vaak weinig te maken met de uren die je werkt of de hoeveelheid taken die je hebt.  Irrationele gedachtes versterken soms de beleving van stress (onnodige stress dus). Deze gedachtes hebben weer effect op je gevoel en gedrag  en dit heeft vervolgens weer effect op de gebeurtenis/je werk. Dit klinkt misschien heel ingewikkeld, maar je zult je vast en zeker herkennen in een van de irrationele gedachtegangen en misschien lukt het jou om die negatieve cirkel te doorbreken.

Beste tips en inzichten uit dit boek:
– Plan eerste je belangrijkste taken die te maken hebben met lesgeven. Na het lesgeven bereid je eerst de lessen van morgen voor, daarna komt de rest en hoef je je thuis niet meer druk te maken.
– Als taken veel tijd innemen en weinig bijdrage leveren aan het primaire proces en de leeropbrengst dan kun je overwegen (in overleg?)  ze niet meer of minder te doen.
– Begrens contactmomenten met ouders. Leg aan het begin van het jaar uit wanneer en hoe ze jou kunnen bereiken. Maak desnoods een format bij je email waarin je aangeeft op welke dagen je werkt en wanneer je je mail beantwoordt.
– Houd zelf de regie. Bedenk als mentor: Hoort dit bij mijn taak? Is  dit nu belangrijk? Nee, dan afkappen of delegeren.
– Bespreek in werkgroepen de balans tussen leuk en bewerkelijk. Hoeveel extra werk gaat ons dit opleveren?
– Je kunt ook ‘ja’ zeggen, gekoppeld aan een voorwaarde.
– Bekijk (samen met je sectie) goed wat er in een haalbaar programma past voor jouw vak. Probeer niet tegen beter weten in alle blz. van je boek te behandelen.
– Het is niet erg om veel balletjes in de lucht te houden, als je de balletjes zelf kiest en er plezier aan beleeft.
– Als je al je passie en ambitie in je werkt steekt, zal een vervelende periode op je werk extra effect op jou en je gezondheid hebben. Door je energie juist ook in andere dingen te steken krijg je ook meer energie voor je werk.
– Bedenk dat een school niet te runnen is met alleen maar parttimers die zich allemaal precies aan hun eigen werktijden houden, maar bedenk ook dat het niet de bedoeling is dat je permanent en substantieel te veel uren maakt.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.