LES and more

wat je vindt mag je delen

leren met ontbijtkoek

| 2 reacties

Sommige leerlingen blijven het moeilijk vinden: driedimensionale figuren. Om de stof over doorsnedes te verduidelijken deden we een creatieve  wiskundeles. Ontbijtkoek, satéprikkers, messen en potlood en schrift. Na een half uur met veel nadenken, samenwerken, kruimels en plezier hadden enkele leerlingen een aha-momentje. Heerlijk als een kind dan zegt: oh, nu begrijp ik het!

foto 2

 

 

 

foto 1

 

 

En de ontbijtkoek… die mochten ze opeten. Als beloning voor het harde werken.

2 reacties

  1. Hoi Emmy,

    Wat leuk!

    Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar hoe je die inzichten over doorsneden bij je leerlingen precies voor elkaar kreeg met ontbijtkoek! Kun je inhoudelijk iets zeggen over de werkvorm?

    Groet van een beginnende docent wiskunde,
    Tanja

    • Hoi Tanja,
      De leerlingen moesten precies bepalen welke twee hoeken met elkaar verbonden waren. Op die manier moest de satéprikker er doorheen. Ze moesten daarna een bovenaanzicht, voor- en zijaanzicht tekenen. Met de sateprikker als een blauwe stippellijn. En dan snijden! Als je het goed deed, zag je de prikker precies door het snijvlak lopen (zie de tweede foto). De snijlijn moesten de leerlingen daarna in rood ook aangeven in alle aanzichten.
      Het combineren van het nadenken over de plaats van de prikker, het maken van de tekeningen en het snijden heeft het inzicht bevorderd. Bovendien vonden ze het een leuke les.

      groeten Emmy

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.