Mijn les was ZOOOO leuk…en ze hebben niks geleerd.

Mijn les was ZOOOO leuk…en ze hebben niks geleerd.

januari 14, 2020 0 Door Petra

Kopen en verkopen. Dat was het thema van de lessenserie bij Engels. Dat kunnen we natuurlijk in het echt doen, dacht ik. Echt een perfecte opdracht voor modern taalonderwijs, dacht ik. Dan kan ik écht controleren of ze de taal beheersen, dacht ik….

Leerlingen moesten een euro mee naar school nemen die ze ‘mochten’ besteden . Hoeft niet. En ze moesten iets meenemen wat ze voor een euro konden verkopen. Een mooi verkoopraatje vol bijvoeglijk naamwoorden erbij en wat konden we dan trots zijn.

Het enthousiasme van leerlingen was echt ‘through the roof’. Met veel lawaai kwamen ze binnen, aan elkaar laten zien wat ze hadden meegenomen. Niemand zag of hoorde dat ik ze bij de deur groette. Ze waren druk bezig met geld wisselen of euro’s lenen. Niemand zag me voor de klas staan, klaar om de leuke les te beginnen.

Uiteindelijk kreeg ik de klas stil en de eerste leerling mocht voor de klas komen om te verkopen. Ze konden niet wachten! Toen kwam het eerst verkooppraatje: Er was amper een woord Engels bij. Een bijvoeglijk naamwoord? “Wat was dat ook alweer mevrouw?”, “En hoe noem je dit?”, “Je bedoelt wat je probeert te verkopen?”, vroeg ik. “Ja!”, “Comic book”, “Oh!”, “Dat had je niet op kunnen zoeken?”, vroeg ik? ” Vergeten, mevrouw”.

Lees in het volgende blog verder over de lessen die mislukten, maar ook hoe het weer beter ging.