Mislukte lessen

Mislukte lessen

januari 27, 2020 0 Door Petra

De eerste maanden dat ik weer Engels gaf mag ik toch wel een deceptie noemen. Ik was er met dit vak een paar jaar tussenuit en nu gaat het soms helemaal mis.

De afgelopen jaren gaf ik met name het vak Art, maar er bleven ideeën opborrelen voor als ik ooit weer Engels zou geven. Ik bleef me verdiepen in 2e taalverwerving en had een duidelijk beeld gevormd van hoe het vooral niet moet.

Nu bleek, dat ‘hoe het volgens mij niet moet’ precies was wat mijn klas gym2 juist heel graag wou. En wat ze helemaal niet fijn vonden is dat ik zo nodig al die nieuwe werkvormen en technieken op hen moest uitproberen.

Ik geeft toe, het was soms ook wel een beetje zielig en er mislukte ook geregeld een les (bijvoorbeeld met het verkopen van een item), maar ik gaf niet op.

Als ik gym2 hun zin zou geven, dan volg ik precies het boek van 1 tot 10 of van a tot z, hoe dan ook: chronologisch en voorspelbaar. Ze lijken zich helemaal niet druk te maken over de relevantie van de pagina of het hoofdstuk dat aan de beurt is. Ze willen vooral weten wat ze moeten leren voor de toets, zodat ze een mooi cijfer kunnen halen. Hoe frustrerend! Voor mij, maar ook voor de klas, want onze verwachtingen kwamen helemaal niet overeen!

Er ontstonden ook interessante gesprekken met de klas: Waarom vertrouwen zij zomaar op een lesboek? Wie heeft het eigenlijk geschreven? En wat voor diploma’s en ervaringen moet je daarvoor hebben? En wie heeft gecontroleerd of dat allemaal wel werkt?

Langzamerhand kregen we de boel samen weer op de rit. En dat begon met een sessie samen kritisch naar het lesboek kijken. Wil je weten wat we nog meer deden om wat orde in de chaos te krijgen? Dat blog volgt heel snel 🙂