Waarom spreken we in het onderwijs nog  over op- of afstromen? Ik denk dat er voor docenten, ouders en bovenal leerlingen een hoop gedoe bespaard kan blijven als we er mee ophouden.

Is het ene beter dan het andere?
Op een of andere manier zijn we in een situatie beland waarin steeds meer ouders druk uitoefenen op de school om er voor te zorgen dat een kind een “hoog niveau” kan doen. Niet dat het kind hier gelukkig van wordt, of dat het de opleiding van de school beter maakt, maar kennelijk hebben we met z’n allen besloten dat het ene beter is dan het andere.

Negatieve lading
Hoewel ik er in geloof dat we alle opleidingsrichtingen en de leerlingen die daar bij horen even hard nodig hebben betrap ik me er toch op dat ik tijdens een rapport overleg spreek over “afstromen”  en “ niveaus”. Geen wonder dat dit vaak een negatieve reactie oproept bij ouders en leerlingen. Veel beter zou het zijn om te zeggen “ Deze richting past het beste bij uw kind, hier liggen de interesses en kwaliteiten van het kind”.
Een tijdje terug las ik van een mooi initiatief van Accrete, zij hebben nu niet alleen een plusklas voor kinderen die goed zijn in taal een rekenen, maar ook een plusklas voor kinderen die goed zijn in praktijkvakken! Een positief verhaal.  https://www.verus.nl/nieuws/na-plusklas-ook-praktijkklas-groot-succes-nu-komen-ze-tot-hun-recht

De maatschappij
Om een echte verandering in waardering teweeg te brengen moet er meer gebeuren in de maatschappij. Misschien helpt het als we straks niemand meer kunnen vinden die ons haar knipt, onze ouders verzorgt, onze wc komt maken als alles verstopt is. Misschien helpt het als we straks niemand meer kunnen vinden die onze zonnepanelen installeert (hoewel er genoeg mensen zijn die ergens in een lab of kantoor onderzoek naar doen).

Hoeveel (goede!) onderzoekers hebben we nodig?
Er is niet alleen een hogere waardering nodig voor praktijkvakken en het mbo. Ook hbo studies zijn bij leerlingen in mijn mentorklas (vwo 3) helemaal niet populair. Terwijl echt niet alle 31 kinderen uit die klas in de wieg zijn gelegd om onderzoeker te worden. Een grote groep kan theoriestof goed onthouden, maar is ook ontzettend goed in een praktische aanpak en wordt waarschijnlijk veel gelukkiger van een hbo of misschien een mbo opleiding. Leerlingen vinden dat soms helemaal geen gek idee, maar of we hun ouders ook meekrijgen?

Let op je woorden
Ik neem me voor om beter op mijn woorden te gaan letten. Ik spreek niet meer over afstromen. Wie doet er mee?