Online feedback geven en werk controleren

Online feedback geven en werk controleren

april 21, 2020 0 Door Petra

Je kan er in deze tijd toch niet aan beginnen om al het huiswerk van je leerlingen na te kijken? En feedback geven geeft al helemaal te veel werk. Met die gedachten begon ik aan de Corona-thuiswerk-periode. Inmiddels heb ik een manier gevonden hoe het toch werkt zonder dat ik er heel veel tijd mee kwijt ben.

Laat leerlingen online op 1 plek werk inleveren
Ik vraag leerlingen om elke week een foto van hun huiswerk van Engels te maken en via Magister in te leveren. Ik ben heel duidelijk over hoe en waar dat moet. Heb je daar nog problemen mee? Lees dan ons vorige blog over problemen bij inleveren.

Feedback geven in Magister
Ik kies per opdracht 10 leerlingen uit. Van hen bekijk ik het werk. Ik haal echt niet alle fouten er uit, maar ik kijk globaal of de leerlingen het hebben begrepen, nauwkeurig hebben gewerkt en alles hebben afgemaakt. Ik schrijf er een beoordeling bij ‘niet afgerond, onvoldoende, voldoende, goed of zeer goed’. In wezen is dat natuurlijk al feedback. Zoals wij vaker zeggen, het hoeft niet groots of ingewikkeld.
Naast een beoordeling kan je op magister ook nog een opmerking plaatsen. (zorg wel dat je leerlingen weten waar ze dat kunnen vinden) Vaak kun je bij verschillende leerlingen dezelfde opmerking plaatsen: iets wat ze heel goed hebben gedaan, of iets wat verkeerd is begrepen. Schaam je niet voor wat knip of plak werk. Het gaat er om dat een leerling weet waar hij staat in het leerproces.

Huiswerk controleren in de online les: Kahoot
Ik heb voor elke klas een online les per week via Teams. Ik begin vaak met een korte kahoot om te controleren of ze gemaakt werk snappen en om informatie te geven over de nieuwe opdrachten. Na de kahoot kan je de uitslag downloaden en per leerling bekijken hoe het er mee staat. Een leerling ervaart door de Kahoot zelf ook of ze de stof begrijpen/kennen.

Feedback geven in de online les: videobellen in kleine groepen
Na de kahoot verdeel ik leerlingen in kleine groepjes (4-6 leerlingen). Niet iedereen komt altijd aan de beurt. De leerlingen die via Magister geen feedback op hun werk hebben gekregen krijgen in elk geval hun beurt. Ze laten hun werk voor de camera zien, lezen antwoorden op, geven elkaar advies.

Iedereen heeft aandacht gehad
Zo heeft aan het eind van de online les iedereen (in een andere vorm misschien) aandacht gehad. En denk maar niet dat ik dat voor de Corona crisis zo goed op orde had! Toen kon het denk ik best zijn dat er leerlingen onder het werk uitkwamen, dat ze niet werden gecontroleerd, dat ze geen feedback of compliment kregen.

Gedwongen veranderen, én verbeteren
De corona-tijd dwingt ons om vernieuwend naar ons onderwijs te kijken en ik merk dat de kwaliteit daar beter van wordt. En veel dingen kun je gewoon meenemen als we straks weer terug naar school gaan. Een foto van het huiswerk? Dat blijft een wekelijkse online opdracht voor mijn klassen.

Waarom wij het belangrijk vinden om werk in te laten leveren? Dat lees je hier