Online lessen versus ‘face-to -face’

Online lessen versus ‘face-to -face’

juni 21, 2020 0 Door Petra

“De afgelopen tijd heeft maar weer eens duidelijk gemaakt dat face-to-face lesgeven echt veel beter is dan online.” Oh ja? Ik hoor het zoveel mensen met een vastberadenheid zeggen dat het haast overkomt alsof ze er de afgelopen drie maanden wetenschappelijk onderzoek naar hebben gedaan. Als ik doorvraag gaat het vaak over ‘een gevoel’, een ‘intuïtie’.

Laat ik beginnen door te zeggen dat ik er ook geen onderzoek naar heb gedaan. Maar ik heb ook nog geen conclusie getrokken. Ik verbaas me er wel over hoe makkelijk anderen tot een conclusie komen. Volgens mij moeten we eerst helder hebben WAT we precies met elkaar vergelijken.

Een bekwame entertainer
Een docent die normaalgesproken (face-to-face) de klas goed onder controle heeft, boeiend kan vertellen, veel grappen maakt, zal al snel het gevoel hebben dat lesgeven online niet wil. Normaal liet de klas zich entertainen en kon de docent op de gezichten van de leerlingen aflezen of de stof landde. (Was dat echt zo? Bij elke leerling?)
Als je deze docent dan ook nog eens weinig digitale didactische vaardigheden heeft, dan is het logisch dat deze docent het online lesgeven ervaart als iets wat totaal niet werkt.

De stille didacticus
Niet elke docent maakt van zijn les een ‘one-man-show’. Stel je voor dat er docenten waren (en die waren er toch echt), die het eigenlijk niet voor elkaar kregen om orde te krijgen in een face to face les. Je kan je afvragen hoe effectief die lessen waren. Helemaal als blijkt dat diezelfde docent zich digitaal heel goed kan redden en een scala aan tools heeft om zijn online les interactief en effectief te maken.

Wat vergelijken we nu eigenlijk?
Zoals ik net al zei lijkt het alsof we heel gemakkelijk conclusies trekken op basis van de ervaringen van docenten. Ervaring lijkt me hier een heel belangrijk woord. Want hoeveel ervaring heb je met online lesgeven? En Hoeveel hulp heb je gehad om het te ontwikkelen? Heeft iemand op jouw school op de pauze knop gedrukt om eerst even kritisch naar de nieuwe situatie te kijken? Het zou mooi zijn als op elke school opnieuw het curriculum onder de loep werd genomen. Dat je als team keuzes maakt over wat je in deze periode wel en niet aanbiedt en welke didactische (digitale) tools je daarvoor gebruikt.

Als je dat afzet tegen onze ervaring en bekwaamheid met face to face onderwijs, dan zal er vast een duidelijk verschil zijn. Voor het gewone lesgeven volgenden we allemaal een opleiding, liepen we stage, we kregen feedback en mochten het opnieuw proberen.

Heb jij al feedback gehad op je online les?

Leestip voor een onderbouwde mening over digitaal onderwijs: het blog
De dingen de baas van Fifi Schwarz

Heb jij behoefte aan feedback op jouw online lessen of kom je graag een stapje verder? Bekijk dan de mogelijkheden van onze korte online cursus.