Online mentor met vragenlijst

Online mentor met vragenlijst

Mentor zijn vond ik al best lastig. Ik had voor de lockdown regelmatig mentorgesprekken met mijn leerlingen, zag ze een paar keer per week en had elke week een mentorles. En toen zaten we opeens thuis met z’n allen en was ik naast online docent ook online mentor. Het werd er niet makkelijker van, toch?

Bellen of online vergaderen?
Moest ik nu elke week alle leerlingen bellen? En misschien ook hun ouders? Je zult maar 30 leerlingen in je klas hebben. Elke leerling 5 minuten spreken en je bent al gauw bijna 3 uur verder.
Misschien alleen de ‘probleemgevallen’?
Een online vergadering met een klein groepje leek me wel een idee. En ik heb het geprobeerd. Soms ging het goed, maar veel leerlingen vonden het toch spannend of gek. Niet iedereen wil de camera aan doen, en ze voelen zich niet allemaal vrij om echt te vertellen hoe het met ze is.

Ik kan er wel gewoon tegen dus maakt u zich maar geen zorgen mevrouw!

Vragenlijst
En toen kwam Petra met een simpel idee: een vragenlijst. Om te peilen hoe het er met alle leerlingen voor stond: kunnen ze inloggen, hebben ze een computer tot hun beschikking, met hoeveel mensen zijn ze nu thuis en hoe gaat dat? En na de eerste kwam een tweede en een derde. Bijna elke week krijgen ze er een. En inmiddels hebben de ouders er ook al twee gehad.  

Succes?
Jazeker! Het is een succes. Het heeft ons een schat aan informatie opgeleverd. Niet alleen praktische info maar ook hoe het met ze gaat, waar ze tegenop zien, of ze ergens bang voor zijn. Fantastische lieve, open en eerlijke antwoorden krijgen we. Blijkbaar is schrijven makkelijker dan vertellen voor een camera of microfoon.

‘Ik hou van tekenen en dat doe ik nu echt elke dag dus misschien ontwikkel ik me daarin.’

En dan?
Naar aanleiding van antwoorden nemen we contact op met de leerlingen. We sturen een mailtje en vragen om meer info als leerlingen stress ervaren. Als ze ergens tegenaan lopen, chatten of bellen we. We reageren op leuke verhalen die ze ons vertellen.

Ik vind online mentor zijn eigenlijk leuker dan in de klas. En ik heb de indruk dat ik ze juist in deze tijd steeds beter leer kennen. Ook (misschien vooral) de stille, verlegen en introverte kinderen. Dus die vragenlijsten houd ik erin, ook na corona.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *