– aan de start van het schooljaar 

Sietske en ik weten nog goed hoe we 10 jaar geleden begonnen met lesgeven. Onzeker en onvoorbereid. We wisten amper wat we zouden gaan doen, aan wie we les zouden geven en hoe. Vragen blijven dan door je hoofd spoken: Als de leerlingen dit doen, wat moet ik dan doen? En als ze dat vragen, wat zeg ik dan?

Onzekerheid creëert chaos
We kamen er al snel achter dat die onzekerheid funest is voor goed lesgeven. Je moet simpelweg genoeg kennis hebben van je vak, maar ook nog eens precies weten wat je wel en niet wilt hebben in de les. Begin je tijdens de les te twijfelen over een reactie? Of mag het de ene keer wel en de andere keer niet (simpelweg omdat jij het ook niet weet) dan kunnen leerlingen daar misbruik van maken.  De onzekerheid vooraf : “Wat als ze niet stil willen worden” kan absoluut een self fulfilling prophecy worden.

De onzekerheid is terug
De afgelopen 10 jaar is de onzekerheid echt VEEL minder geworden. Daar mag je als starter ook op vertrouwen. Het wordt makkelijker en het gaat minder energie kosten. Wij denken vrijwel nooit meer over wat er mis kan gaan als we een nieuwe klas krijgen. Dat merkt zo’n klas ook. En dan gaat het vaak wel zoals je wilt. Omdat je inmiddels weet wat je wilt.
Maar komende week lijk ik even terug bij af. Door onvoorziene zaken in de formatie werd ik alle kanten op geslingerd. Dan zou ik dit vak geven en dan weer dat vak, dan weer deze klas en dan weer die klas. Een lang verhaal kort: Ik wist aan de start van het schooljaar nog steeds niet welk vak en welke klas ik zou krijgen. Opeens kwam iets van die onzekerheid terug. Als ik niet goed voorbereid ben, merkt de klas dat? En wat doen ze dan?

Blijf er niet alleen mee zitten
Inmiddels weet ik dat het geen enkel punt is om hulp te vragen. Ik ben oud-collega’s gaan appen en bellen, ik heb een bericht op een forum geplaatst. Tips stromen binnen.
Dit is ook direct mijn advies aan starters: schroom niet om hulp te vragen en wees assertief: Je mag van je management verwachten dat ze je op tijd vertellen wat je moet doen. Het liefst heb je voor de zomer de lesboeken of het onderwijsplan. Is dat er allemaal niet? Dan kun jij daar niks aan doen en mag men ook niet direct te veel van je lessen verwachten. Gelukkig gaf mijn teamleider dat ook aan: ” Jij kan er niks aan doen”. Het is voor mij belangrijk om dat te  horen.
En nu maar afwachten hoe de eerste lessen in de bovenbouw van VWO zullen gaan. Ik weet bijna wat ik ga doen 😉