Opdrachten ontwerpen voor je online les

Opdrachten ontwerpen voor je online les

De eerste opdracht voor mijn leerlingen vorige week liep niet helemaal goed. Ik ben best wel handig met programma’s als Magister en Teams maar online les geven heeft zo zijn eigen uitdagingen. Na veel vragen in de chat, een leerling die het bestand niet kon downloaden (‘heeeel langzaam internet, mevrouw’) en enkele leerlingen die het werk weer inleverde via email (ik had nog zo gezegd in Magister!) met 19(!!) foto’s, moest ik er toch maar eens voor gaan zitten om een goede opdracht te ontwerpen. Anders worden dit nog een paar hele lange weken.

Waar zet je op in?

Volgens mij is dit een van de belangrijkste zaken op dit moment: wat wil je bereiken met je lessen? Zet je in op herhalen en onderhouden? Op het bieden van een dagstructuur? Of ga je ook echt voor nieuwe onderwerpen en doelen. En wat verwacht je dan van je leerlingen? Hetzelfde als een paar week geleden of mag dat ook iets minder zijn?
Naar mijn idee hele goede vragen om samen met je vakgroep en/of team over na te denken.

Voorspelbaar

Net als in je offline les: maak je les voorspelbaar. Leerlingen weten dan wat ze te wachten staat, ze gaan niet helemaal los in de chat en de kans op succes is het grootst. Varieer dus niet teveel in de format en structuur van je opdrachten. Pas je opdrachten een beetje aan voor de online les maar doe het net zoals je het altijd doet. (En dus niet allemaal nieuwe apps en grote opdrachten).

Lesprogramma

Laat leerlingen van tevoren weten hoe jij de online les hebt ingedeeld. Hieronder een voorbeeld van Petra. Zij geeft voor elke les aan wat ze gaat doen, welke opdrachten ze geeft en aan wie. (En zoals je bij haar ziet, kun je er iets leuks van maken 😉 )

Stimuleer creativiteit

Het klinkt een beetje tegenstrijdig met het feit dat je voorspelbaar moet zijn, maar binnen en vast stramien is er echt nog wel wat ruimte. En nu leerlingen heel veel tijd achter een scherm doorbrengen deze dagen, is iets creatiefs dé manier om ze op een andere manier iets te leren. Dus bedenk iets waarbij ze even van die stoel afkomen: laat ze een huishoudelijke taak doen waar ze over moeten schrijven, het mooiste nieuws zoeken in de plaatselijke krant of een foto waarop ze laten zien dat ze hun vader of moeder helpen, laat ze een kaart schrijven voor iemand die wel wat steun kan gebruiken of een nieuwe emoji bedenken om iemand in deze tijden te bemoedigen of stuur ze lekker naar buiten.

Compleet?

Is alles duidelijk? Is je opdracht compleet? Hoe meer tijd je hier van tevoren insteekt, hoe minder vragen.
Het hoe, wat, waar en waarom heb je natuurlijk al beschreven. Maar denk ook aan de manier van inleveren (eventueel met screenshots), hoe ze vragen kunnen stellen. Leg uit wat ze moeten doen als het uploaden niet wil (bijvoorbeeld mailen) of als ze opdracht niet op tijd is afgekomen. Geef ook aan hoe het er uit moet zien. Dus niet in 19 foto’s maar in één document. En moet het een word bestand zijn of een pdf?
Natuurlijk kun je niet alle vragen voor zijn, zo creatief zijn sommige leerlingen wel. Verzamel daarom na elke opdracht de vragen die gesteld zijn en doe er je voordeel mee voor de volgende.
En Petra vindt het oké als ik deze opdracht van haar als voorbeeld met jullie deel.

Nog meer lezen? https://www.klasse.be/220062/leerlingen-3-weken-lang-motiveren-9-tips/




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *