Orde houden in je online les

Orde houden in je online les

Moeders die mee beginnen te doen, leerlingen die in microfoons blazen, foute plaatjes delen, de docent up mute zetten, weglopen….
Wat kun je eraan doen? Orde houden op afstand is lang zo simpel nog niet kwamen we achter. Door uit te proberen, te luisteren naar collega’s en met hulp van het internet kwamen we op de volgende tips:

  1. Zorg voor voorspelbaarheid in je online les

Dit kun je doen door een planning van de les te delen voordat de les begint. Leerlingen weten wat er wanneer van ze verwacht wordt en dat geeft rust.  Ik doe dit in Teams bij posts voordat de les/vergadering begint.

Je hebt in Teams veel opties om je bericht/mededeling vorm te geven.

Zoals je bij mijn regels kan lezen moeten vragen onder het juiste kopje. Dat kan je , bijvoorbeeld in Teams, zo organiseren:

2. Maak de regels visueel.
Ook een overzicht van de regels zowel voor in de chat als in de video kun je delen aan het begin van de les. Maak het visueel en overzichtelijk. Noem ook de consequenties. Verzand niet in te veel kleine regels maar doe een beroep om hun gezonde verstand. Geef ze vertrouwen.

3. Ga consequenties niet uit de weg
Wat de consequentie ook is (dat jij ouders belt/mailt of dat de leerling zelf de teamleider moet bellen), ga het niet uit de weg. Zodra jij een keer ouders belt/mailt weten kinderen dat het menens is. Ze zullen dit ongetwijfeld met elkaar delen in hun app groep en zo weet iedereen dat ze jou en je les serieus moeten nemen. Sietske nam al eens contact op met ouders en dat had direct resultaat.

4. Gebruik competitie
Op veel scholen is het nog onduidelijk of je cijfers kunt geven. Competitie is een mooi alternatief om leerlingen te motiveren. Ik deel elke klas in in 4 groepen en ze kunnen punten verzamelen. Punten voor aanwezigheid, bijdrage, opdrachten, Kahoots, werkhouding etc. Van de winnende groep mag iemand aan het online rad van fortuin draaien. Ze hebben 1/30 kans om pizza te winnen en dat werkt dus bij pubers. (Ik weet nog niet hoe we dit praktisch gaan regelen….)

5. Geef complimenten
Kinderen missen het contact op school maar lopen zo ook complimenten mis. Ik sluit de online les af met een compliment of leuke sticker als de klas dat heeft verdiend. Leerlingen die een opdracht heel goed doen roep ik bijeen in een video en geef ik complimenten. Ik zit er ook aan te denken om per post bericht te sturen naar kinderen die het heel goed hebben gedaan, de groep die de competitie heeft gewonnen bijvoorbeeld.

Tot slot: Er zijn natuurlijk ook technische zaken die van invloed zijn op je les. Vraag vooral na bij je ICT afdeling en collega’s wat je daar het beste aan kan doen. Bij Teams is het bijvoorbeeld belangrijk dat leerlingen niet per ongeluk eigenaar of organisator zijn van een team over vergadering. Dat scheelt al een hoop gerommel.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *