Volgende week krijgen we buitenlandse studenten bezoek bij ons op school. Leuk maar ook spannend. Waarom toch die spanning?

Kwaliteit
Wij hebben al meerdere jaren een afdeling voor tweetalig onderwijs. Als team besteden we veel tijd aan overleg en verdieping om de kwaliteit te waarborgen. We spreken tijdens onze vergaderingen in de voertaal Engels, we geven minilessen aan alle collega’s en krijgen daarop feedback, we lezen af en toe didactische artikelen en bespreken die en we hebben af en toe nascholing. Hartstikke leuk om dat te laten zien aan anderen.

Universiteit
Sinds enkele jaren heeft onze school contacten met de universiteit. Het is verrijkend om samen te werken met professoren en studenten. De vragen die ze stellen, de opmerkingen. Het enthousiasme van onze leerlingen als ze merken dat ze ook écht met deze buitenlandse studenten kunnen praten in het Engels. Allemaal redenen dat we onze school graag voor hen open zetten.

Spannend
En toch blijft het spannend, bezoekers in je klas, zelfs na tien jaar ervaring. Hoe kan dat toch? Het heeft te maken met je kwetsbaar opstellen. Je lokaal openstellen voor anderen, kan je kritische vragen opleveren. Maar ook zoveel meer.

Interesse en nieuwsgierigheid
Over het algemeen kun je volgens mij stellen dat de mensen die je les bekijken, geïnteresseerd en nieuwsgierig zijn. Hun doel is niet jouw les of persoon onderuit te halen en af te serveren. Ze komen niet met enkel kritiek. Juist niet, zou ik zeggen. Mijn ervaring is dat er vaak leuke gesprekken ontstaan en mooie inzichten. Al pratend leer je van elkaar. Of het nu je teamleider is of een groep studenten.

Voordelen
De onderwijs coöperatie noemt dit bij-elkaar-in-de-les-kijken: peer reviews. Op haar website sommen ze verschillende winstpunten. Het vergroot je kennis, het leidt tot meer bewustzijn van kwaliteit en opbrengsten, er ontstaat een opener cultuur maar bovenal wordt je er zelfverzekerder van.