LES and more

wat je vindt mag je delen

Spelend leren

| Geen reacties

freeimages.com bij ziepo

freeimages.com bij ziepo

Ik houd van spelletjes. En ik merkte vandaag weer dat dat ook geldt voor de meeste leerlingen.

Het is opvallend dat klassen bijna altijd positief reageren als ik zeg dat we een spelletje gaan doen. Of ik het doel nu van tevoren of achteraf vertel, een spel is altijd goed. Beter dan les, zeggen ze dan. Door een spel leren de leerlingen de nieuwe lesstof te ontdekken, te gebruiken of te onthouden. Soms bewust maar vaak ook onbewust.

Deze didactische werkvorm vraagt (zoals zoveel werkvormen) wel extra voorbereiding maar geeft je als docent meer rust en ruimte tijdens de les. De leerlingen zijn zelf aan de slag, zijn gemotiveerd en helpen en corrigeren elkaar. Jij kunt even rustig aan doen en daarna bij alle groepjes kijken en waar nodig hulp bieden.

Het succes van deze werkvorm valt of staat met een goede voorbereiding. Zorg dat je een passend spel kiest bij de lesstof. Houd hierbij je lesdoel goed voor ogen. En houd rekening met de leeftijd van je leerlingen en hun niveau. Zorg dat je het spel eerst duidelijk uitlegt. Het is erg vervelend voor leerlingen, maar ook voor jezelf als ze niet begrijpen wat ze moeten doen. Bovendien wordt het dan vaak een chaos.
Je kunt zelf een spel bedenken maar er is ook genoeg te vinden op internet. Veel spellen zijn eenvoudig aan te passen aan jouw vak of lesstof.

Spelletjes als domino en memory kun je gebruiken om woordjes en hun betekenis of omschrijving bij elkaar te zoeken. Maar ook voor bijvoorbeeld wiskunde is dit heel geschikt: zoek het goede antwoord bij de som.
Met een quiz heb je snel overzicht of leerlingen de lesstof beheersen. Je kunt leerlingen individueel laten deelnemen maar ook in groepen. Op die manier moeten ze samenwerken en overleggen over de antwoorden.
Maar ook spelletjes als ganzenbord, spelletjes met dobbelstenen of kaarten kun je prima gebruiken.
Spelletjes waarbij leerlingen door de klas mogen lopen of soms zelfs rennen, lijken chaotisch (en soms zijn ze dat ook…) maar komen wel tegemoet aan leerlingen met een andere (kinestetische) leerstijl. Probeer als docent wel het overzicht te houden.
Je kunt ook leerlingen zelf een spel of quiz laten maken. Ook hiervoor moeten ze nadenken over de lesstof, deze ordenen, begrijpen en toepassen.
En tot slot: competitie, dat werkt altijd. Voor veel leerlingen is de eerste, de meest creatieve of de beste zijn een groot compliment. Daar willen ze wel wat voor doen.

Met de eerste klas werkte ik deze week in de wiskundeles over negatieve getallen. Een ideaal hoofdstuk om spelletjes te doen. Vorige week mochten ze met z’n tweeën een spelletje ‘kamertje verhuren’ doen waarbij elk kamertje een positief of negatief getal bevatte. Doel: het leren optellen van negatieve getallen. En deze week een spelletje met dobbelstenen.

Volgende week de toets. Als ik zie hoe goed ze waren in de spelletjes (en hoe enthousiast) dan moeten ze allemaal wel een voldoende halen.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.