LES and more

wat je vindt mag je delen

Tips voor een geslaagde start van de les

| Geen reacties

Als de eerste minuten van je les niet goed lopen dan heb je daar vaak de rest van de les last van (en soms nog veel langer). Wij vroegen aan ons brainteam hoe zij zorgen voor een goede start van de les. 

Jouw domein
Wemke: “Zorg dat je alles op orde hebt voordat de leerlingen binnenkomen. Wordt het krap aan, zorg dan dat de deur nog dicht zit. Op deze manier kan jij kiezen voor het moment dat de leerlingen binnenkomen en hen binnenlaten in ‘jouw domein’.
Om ervoor te zorgen dat leerlingen rustig binnenkomen hebben ze een vaste plek. Een vaste plattegrond is op zijn minst voor de eerst twee weken een fantastisch hulpmiddel bij deze enorme uitdaging die op ons ligt te wachten.”

Geen gesprekjes bij de deur
Petra: “Als leerlingen mijn klas binnenkomen probeer ik te voorkomen dat leerlingen individueel iets aan mij komen vertellen of vragen. Als ik dat toe zou staan heb ik geen oog meer voor de andere leerlingen en kan ik ze ook niet groeten. Helemaal bij een lang gesprek ontstaat er  chaos in de klas en dat probeer je natuurlijk te vermijden. Leerlingen hebben helemaal geen moeite met deze regel omdat ze weten dat ze iets mogen vertellen zodra de rest van de klas rustig (aan het werk) is. Voor noodgevallen maak ik natuurlijk een uitzondering! (Het niet af hebben van huiswerk moet bij mij al een dag eerder schriftelijk/via e-mail bekend zijn. Ik vind het namelijk zonde om daar lestijd aan te besteden)

3 keer ‘ een akkoord’ 
Johran: “Het is een presentator-techniek om eerst 3 keer ‘een akkoord’ met de doelgroep te hebben. Dus je eerste drie opmerkingen worden door hen (intern en onbewust) met “ja” beantwoord. “Ging je weekend weer veel te snel voorbij?” “Heb je al zin in…?” “Wat een heerlijk zonnetje he?”En dus niet meteen “Hebben we er weer zin in vandaag?”, “Weten jullie nog wat ik de vorige keer zei over…?” Een en ander draagt bij aan relatie, gevoel van gezien en begrepen worden en een positieve werksfeer.”

Sla de absentiecontrole eerst over
Ellen: “ Begin de les niet met absentiecontrole door de klassenlijst leerling voor leerling door te nemen. Leerlingen weten al wie er afwezig is, gaan kletsen en het haalt daarmee de fut en concentratie uit de start van je les. Als de leerlingen aan het werk zijn noteer je wie er afwezig is.”
En voor de taaldocenten: “ Laat leerlingen de eerste tien minuten van de les lezen in een boek naar keuze. Ze oefenen leesvaardigheid, worden rustig en kunnen een iets kiezen wat ze zelf leuk vinden. Ik sta alles toe qua lezen: stripboeken in de doeltaal zijn dus ook prima.”

Startactiviteit op het bord
Obbe: “Je kunt een prikkelende startactiviteit op het bord/scherm te zetten waar leerlingen alvast mee kunnen beginnen als ze binnenkomen.  Slijt deze routine er bij leerlingen in, dan geeft het jou de kans om iedereen te begroeten en de planning voor die les op het bord te zetten. Als je de startactiviteit ook nog weet te koppelen aan een beloning, dan ben je optimaal klassenmanagement aan het toepassen volgens mij. Zo’n startactiviteit kan iets zijn waarmee je voorkennis activeert; een stelling, een spreekvaardigheidsoefening, een puzzel of raadsel of zelfs een klein diagnostisch toetsje.” 

Op deze website kun je nog meer leuke startactiviteiten vinden voor je les: https://www.uleth.ca/teachingcentre/first-ten-minutes

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.