LES and more

wat je vindt mag je delen

Valkuilen bij het straffen

| Geen reacties

imageDe meeste docenten willen te leuk en te aardig zijn. Uiteindelijk komt dit je duur te staan want als het langzamerhand steeds meer uit de hand loopt ziet geen enkele docent er nog leuk en aardig uit!
Bedenkt dus goed hoe jij het wilt hebben in je les en houd je aan je eigen richtlijnen.

Sla makkelijke klassen niet over
We kennen het allemaal. Je hebt een lief klein klasje voor je neus en het is heel gezellig. Dan is het toch ook niet erg als ze voor hun beurt praten? Totdat ze bij binnenkomst van de les in de vensterbank gaan zitten en een zak chips uit hun tas halen. Dan weet je dat je de teugels te veel hebt laten vieren.

Zag ik dat goed?
Als je niet zeker weet welke leerling lawaai maakte en of het wel uit jouw lokaal kwam, probeer dan te doen alsof je het niet hebt gezien of gehoord. Als je onterecht iemand straf geeft, heb je straks de hele klas bij je bureau staan.

Welles, nietes
Het lokaal is een arena, de klas is het publiek en je speelt geen thuiswedstrijd dus begin er niet aan. Een discussie met een leerling voer je na schooltijd of buiten de muren van het klaslokaal. Liever voer je helemaal geen discussie of hou je het kort. Kom je erachter dat je toch ongelijk had? Geef het dan gewoon toe en sluit het af. Is de situatie toch ingewikkelder dan je dacht? Geef het toe en zeg dat je er over na gaat denken en vertel wanneer je erop terug komt. Wanneer je erop terugkomt voer je geen discussie meer want je hebt er immers goed over nagedacht.

11 namen, 26 kruisjes
We hebben het waarschijnlijk allemaal wel eens geprobeerd: systemen met kruisjes op het bord of in je agenda. Als je een administratieve held bent, moet je het vooral doen maar bij mij wordt het op den duur toch een bende en ben je meer tijd kwijt met het uitleggen van het systeem dan van je les die je kwam geven. Als leerlingen een beetje intelligent zijn, kunnen ze zich ook wel in één keer gedragen. Als politieagenten een systeem van drie kruisjes zouden hanteren zouden we toch allemaal eerst twee keer te snel rijden? Onnodig dus.

Zet door, pas aan.
Straffen kost de leerlingen tijd, maar jezelf ook. Doe het toch ook al moet je vier uur wachten op een stoute leerling. Als het goed uitpakt hoef je na de eerste maand van het schooljaar echt niet meer te straffen. Blijkt dat je maanden lang na schooltijd leerlingen aan het werk moet zetten dan gaat er iets mis en moet je iets anders proberen. Blijf ten alle tijde je gezonde verstand gebruiken en doe wat bij je past, dan is de kans van slagen groter. Probeer vooral niet de leukste docent te worden. Je bent aangenomen om ze iets te leren niet om op zoveel mogelijk klassenfeestjes uitgenodigd te worden. De grap is dat je juist een leuke docent kan worden als je aan het begin maar consequent bent.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.