LES and more

wat je vindt mag je delen

Verdienen docenten nog respect?

| Geen reacties

meisjes-en-minder-competitief“Oh, ben je docent? Wat grappig, toen ik geen werk had, heb ik dat ook wel eens overwogen. Dan heb je wel lekker veel vakantie hè.” Zomaar een aantal (niet verkeerd bedoelde) opmerkingen die ik regelmatig hoor. En gisteren las ik in het Nederlands Dagblad over jongeren die het docentschap overwegen: Het zijn vooral meisjes en minder competitief ingestelde mensen’. Een aantal maanden geleden bij Energiser van het CNV bleek dat veel docenten dit soort opmerkingen herkennen.  Er wordt over een baan als docent gesproken als iets waar je altijd nog wel op terug kunt vallen, want ‘ hoe moeilijk kan het zijn?’. Hoe kan het dat er zo over het onderwijs en docenten wordt gesproken? En in hoeverre houden wij dat imago zelf in stand?

Lesgeven, dat kan toch iedereen?
Er wordt wel eens gezegd dat we in Nederland 17 miljoen bondscoaches hebben. Omdat men zelf voetbal kijkt, denkt men ook precies te weten wat de coach van het Nederlands voetbalelftal zou moeten doen. En het is nooit goed genoeg, dat sowieso!
Geldt dit probleem ook voor docenten? Ik denk het wel. Omdat je vroeger zelf in een klaslokaal hebt gezeten denk je al snel dat je weet wat een baan voor de klas inhoudt. Het is tegenwoordig dan ook niet ongebruikelijk dat ouders docenten vertellen hoe ze hun werk moeten doen. Dat doe je toch ook niet bij je fysiotherapeut, makelaar of ….
Ook als iemand een dagje meeloopt in het onderwijs kan het er nog uitzien alsof het een peulenschil is. Als je bij een goede docent in de les kijkt zal het er ook uitzien alsof het vanzelf gaat. Hoe complex lesgeven echt is, merk je pas als je het een tijdje doet. Na 7 jaar lesgeven merk ik telkens weer dat het nog veel complexer is dan ik dacht. Zo complex, dat ik regelmatig het gevoel heb dat het onhaalbaar en onrealistisch is. Want hoe zorg je er nu voor dat alle kinderen in alle klassen daadwerkelijk leren?

Wat stralen docenten uit? 
Volgens Ferry Haan (Nederlands Dagblad 24-5-2017) dragen docenten zelf bij aan het lage image van hun vak: ‘In de media hoor je vooral veel docenten die klagen en zich miskend voelen. Ze hebben een passie voor een vak, maar mogen dat meer uitdragen. Er zit iets van slachtofferschap in.’ Het is natuurlijk best mogelijk dat mensen van buiten het onderwijs docenten zien als een groep mensen die vooral veel klagen over werkdruk. Is het beroep van een docent echt zwaarder dan gemiddeld? Dat weet je denk ik pas als je ook andere beroepen hebt uitgeoefend. Wie die ervaring heeft zou er iets over kunnen zeggen, maar laten we vooral oppassen met klagen.  Klagen over “alles dat we extra moeten doen”. Er bestaat ook de optie om af en toe “nee” te zeggen. Om het gewoon niet te doen. “Maar daar lijden de kinderen onder”. Precies. Dat is natuurlijk ook het probleem. Maar tegen beter weten in doorgaan met iets wat niet haalbaar is gaat op de lange termijn natuurlijk niks oplossen. Er zal dan natuurlijk nooit een minister denken “ dit gaat niet langer”. Gerard Bon zei op twitter, mijn inziens terecht:

Verandering
Dat een imago snel kan veranderen leerde ik van Bert Visser van Edunamics. Hij haalde het voorbeeld aan van mannenkappers. Vroeger gewoon een man die haar knipte, tegenwoordig de meest moderne, stoere, trotse en (best wel) dure winkelstraatdominerende barber met baard. Een  duidelijk imago voor alle barbers en uitstralen dat het werk hip, leuk en belangrijk is. En ook nog een van de gelukkigste beroepsgroepen ter wereld. Hebben de barbers dan niks om over te klagen? Vast wel, maar daar horen wij niks van. Volgens mij kunnen wij, docenten, leren van de barbers.
Wij zijn toch ook net zo stoer als barbers?! En minstens zo belangrijk! Laten we dat dan ook uitstralen. Wij moeten er zelf voor zorgen dat we serieus genomen worden.
Mensen zeggen vaak dat hun  kinderen “ het meest kostbare” in hun leven is. Docenten durven het aan om daar elke dag weer zorg voor te dragen. Dat verdient toch respect?

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.