LES and more

wat je vindt mag je delen

Waarom ik dit jaar echt ga straffen

| 2 reacties

bron: Laura Sewell, words of wisdom, Pinterest.

bron: Laura Sewell, words of wisdom, Pinterest.

Elk jaar heb ik het plan om echt eens door te pakken met straf geven, want vaak zie ik er toch van af om verschillende redenen: het is zielig voor de leerlingen; leerlingen vinden je stom; het kost je tijd; je moet leerlingen juist positief benaderen; enz.
Noem het ‘ consequent’ en het voelt opeens een stuk beter. Bovendien kan het je een hoop opleveren.

Waar doe je het voor?
Voordat je gaat straffen moet je weten waar je het voor doet. Ik hou bijvoorbeeld niet van lawaai in mijn klas en ik vind het belangrijk dat alle kinderen aan bod komen. Daarnaast probeer ik ze te leren omgaan met afspraken en deadlines. Natuurlijk kun je eerst verbaal corrigeren, maar als dat niet werkt, moet je leerlingen toch echt laten merken dat je het meent: straf.  Leerlingen merken op deze manier wat ik belangrijk vind en daar hebben we de rest van het jaar allemaal voordeel van.

Een aantal tips bij het straffen: 

Wees duidelijk
Het moet voor de klas duidelijk zijn wat je van ze verwacht (benoem dit ook!) en wat er gebeurt als het misgaat. Geef je de klas in zijn algemeen een waarschuwing of per individu? Hoe vaak ga je waarschuwen? Benoem neutraal wat je ziet: ” Robert, ik zie dat jij aan je buurman zit en dat doen we hier niet. Ik heb dat net al genoemd en daarom krijg je straf. Kom aan het eind van de les maar bij me.”

Doorpakken
Het is natuurlijk altijd net de liefste leerling die per ongeluk iets zegt als het stil moet zijn. Nu moet je snel denken. Heeft de klas gezien dat jij het hebt gehoord? Dan moet je straffen. Kun je doen alsof je niks hebt gehoord? Dan heb je mazzel en de leerling ook.

Blijf niet waarschuwen
Leg aan het begin uit of je waarschuwt en hoe vaak. Hou je daar aan. Klinkt simpel en toch loop dit bij de meeste docenten weer mis. Ben je er niet goed in? Probeer dan maar in te denken hoe irritant het klinkt als een docent de hele tijd al zeurend loopt te waarschuwen. Dat wil je toch niet?

Geef een keuze
Straf moet stom zijn. Het beste pak je vrije tijd van de leerling af. Om ervoor te zorgen dat je niet de rest van het jaar ruzie met de leerling houdt handel je het snel en neutraal af en geef je een keuze. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld: “Je mag op vrijdagmiddag komen, maar omdat het je eerste keer straf is mag je ook op woensdagochtend.”

Wees vriendelijk en blijf kalm
Volgens mij is het niet nodig om boos te worden en je kunst ondanks het straffen de sfeer en relatie goed houden. Daarom benoem ik dat ik niet boos ben of gemeen wil doen en dat ik de leerling heus mag, maar dat ik straf zodat ze de volgende keer extra goed nadenken voordat ze een bepaalde keuze maken. Dat begrijpen ze vaak heel goed.
Hou je aan je eigen regels, maak je niet druk en ga vooral niet schreeuwen. Vaak krijg je dan rode vlekken en zweetplekken en dan ben je ver van huis.

2 reacties

  1. Ik ga proberen dit a.s. woensdag met mijn ene les per week weer in praktijk te brengen, maar ja … die kids zijn zo aardig

  2. Heel belangrijk is ook je houden aan deadlines.
    Niets is irritanter voor een welwillende leerling die op tijd zijn werk heeft ingeleverd en soms daarvoor lang heeft doorgewerkt als hij op school hoort dat het ook nog later mag.
    Maak duidelijk dat er punten worden afgetrokken van het eindcijfer.
    Bijvoorbeeld 0,5 per dag te laat.
    Dit helpt echt!!
    En je geeft ze een leerschool mee voor later.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.