Wel een toets, geen cijfer

ExamHet is gebruikelijk om een thema af te sluiten met een toets.  Wanneer leerlingen de toets terugkrijgen kunnen ze zien wat ze wel en niet begrijpen en vervolgens moeten we snel verder met het volgende hoofdstuk. Vaak kan een leerling dan niks met de feedback die ze op de toets hebben gekregen.

Om te onderzoeken of het ook anders kan, heb ik de afgelopen maand geëxperimenteerd met een pre-toets. Voordat we aan het hoofdstuk beginnen maken de leerlingen het proefwerk. Deze vorm van formatief toetsen geeft een leerling en docent inzicht in wat een leerling nog moet leren.  Aan de hand van de uitslag van de toets heb ik een overzicht gemaakt welke leerlingen welke huiswerkopgaven moesten doen. Als ze bepaalde onderdelen van de toets heel goed hadden gedaan, konden ze bepaalde opdrachten overslaan. Sommige onderdelen bleken voor de hele klas gesneden koek en die hoefden we daardoor niet meer te behandelen. Daardoor hadden we eindelijk tijd over voor een aantal werkvormen die er anders altijd bij in schieten.
Een nadeel van dit systeem is extra nakijkwerk en extra administratie, bovendien moet je een extra proefwerk in elkaar zetten. Maar aan de andere kant werd het differentiëren veel makkelijker en ik merkte dat leerlingen door de “ pre-toets” al erg benieuwd waren naar de stof van het volgende hoofdstuk.  Het enthousiasme van de leerlingen (en hun belofte de volgende keer weer te helpen met het nakijken van de pre-toets) heeft ervoor gezorgd dat we het nieuwe hoofdstuk weer zijn gestart met een pre-toets. Ik ben om. Probeer jij het ook?
Tip: soms staat er een soort proeftoets aan het eind van het hoofdstuk in het werkboek. Deze zou je ook kunnen gebruiken als pre-/instaptoets.

(Formatief toetsen ondersteunt het leerproces waarbij feedback een grote rol speelt. Summatief toetsen wordt gebruikt om een beoordeling te geven).



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *