Per dag worden er tientallen mailtjes verstuurd naar collega’s, ouders en leerlingen. In deze blog wil ik daar eens bij stilstaan, en vooral bij het mailen naar ouders en leerlingen. Want het kan toch niet zo zijn dat er, voordat de mail zo intensief gebruikt werd, ook tientallen telefoontjes gepleegd werden naar de ouders en de leerlingen? Is mail dus wel zo makkelijk, of is de werkelijkheid heel anders?                                           email-email-447458_640

 

Dat mailen voor je werk makkelijk is, zal ik illustreren met een aantal voorbeelden.

  • Als docent heb je ’s avonds niet altijd zin en tijd in telefoontjes met ouders. Dat kan voor ouders vervelend zijn, want zij willen hun verhaal kwijt. Als het niet dringend is, vinden ouders het prima om dit via de mail te doen. Dit zorgt ervoor dat jouw avond vrij is, óf dat je ervoor kiest om op die avond rustig de mailtjes te beantwoorden. Het geeft je ook ruimte om wat beter na te denken over je reactie, of in alle rust nog wat uit te zoeken hiervoor.
  • Als een leerling ziek is, maar nog wel in staat is om bijvoorbeeld thuis wat huiswerk te maken, kan het heel makkelijk zijn om via de mail contact te houden met deze leerling. De leerling kan op deze manier verder geholpen worden. In een bijzonder geval kan het zelfs zo zijn dat je een leerling – die woonachtig is in het buitenland – een jaar lang begeleidt via de mail (dat heb ik zelf ooit gehad, en dat ging echt prima!).
  • Ouders en docenten willen graag goed contact houden als er bijvoorbeeld iets aan de hand is met een leerling. Een korte update via de mail werkt vaak goed. Zou er in plaats van mailen gebeld worden, dan hang je zo weer een half uur aan de telefoon.

 

Mailen zorgt er dus voor dat je je eigen tijd beter in kan delen en dat veel zaken kort en krachtig ‘afgehandeld’ kunnen worden. Toch zijn er ook genoeg nadelen te bedenken. Daarover in mijn volgende blog meer, waar ik graag jullie input voor wil gebruiken! Wat zijn voor jou de nadelen van werkmail? Laat een reactie achter!