1,5 meter en toch zicht op een schrift

Wij zijn afgelopen week weer begonnen met lesgeven en merken dat het knap lastig is op anderhalve meter. Lesgeven én afstand houden is niet eenvoudig. We zijn zo gewend om door het lokaal te lopen, schriftjes in te kijken, vragen te beantwoorden. Nu lijkt het allemaal niet meer te kunnen.

Er zijn een paar tools die kunnen helpen om toch ‘zicht te houden’ op je leerlingen.

  1. Laat leerlingen af en toe een foto van hun werk maken en delen via LessonUp of Padlet. Zo kun je tijdens les, maar ook later nog inzien hoe ver iedereen is en of ze op de goede weg zijn. Het mooie is dat je zo ook makkelijk het werk van een leerling als voorbeeld kunt delen met de klas via het grote scherm. 
    Het werkt voor leerlingen ook motiverend: het tempo ging direct omhoog toen leerlingen wisten dat ze over 10 minuten weer een foto van hun werk moesten uploaden.
  2. Gebruik mini-whiteboards. Vragen waar een kort antwoord op mogelijk is, werken goed in combinatie met mini white boards. Leerlingen schrijven het antwoord op het bordje en houden het in de lucht. Zo heb je toch snel een idee of ze het begrijpen of niet. 

Het mooie van deze twee technieken is dat leerlingen echt geactiveerd worden. Voorheen hadden ze misschien mazzel als jij niet langs het tafeltje liep. Met digitale tools houd je leerlingen bij de les én heb je inzicht in het leren van alle leerlingen. 

Heel veel succes als je deze week weer aan de slag gaat! 
Petra en Sietske