5 tips voor een online les die lekker loopt

1. Check of alles in de online les goed zichtbaar is.
Is jouw eigen schermachtergrond goed leesbaar? Is het gedeelde scherm voor iedereen zichtbaar. Check of iedereen het kan zien door een opgestoken hand of een smiley te vragen. Het voordeel van een digitaal opgestoken hand is dat je het in de deelnemerslijst kan zien. Zo is het ook direct een tussentijdse aanwezigheids(of beter: deelname)- check.

2. Zijn je instellingen op orde?
Door verkeerde instellingen in je les geef je leerlingen de optie om ongevraagd hun scherm te delen, jouw te muten of medeleerlingen de les uit te gooien. Helemaal niet handig natuurlijk en 100% te voorkomen met de juiste instellingen.

3.  Wees duidelijk over de chat.
Wat mag er wel en niet in de chat? En ook belangrijk: wanneer? Als jij tijdens een lesonderdeel via de microfoon beurten geeft en leerlingen handen laat opsteken, dan wil je eigenlijk niet ook nog de chat in de gaten houden.  Geef dus aan wanneer de chat open of gesloten is.
Binnenkort komt Microsoft Teams met een nieuwe functie waardoor je de chat af en toe gewoon even helemaal weg kan halen. Wij zijn heel benieuwd en houden jullie op de hoogte. Ondertussen zijn hier nog wat basistips over de chatfunctie in Teams:
https://support.microsoft.com/nl-nl/office/zes-dingen-die-u-moet-weten-over-chatten-in-microsoft-teams-88ed0a06-6b59-43a3-8cf7-40c01f2f92f2

4. Zet leerlingen tijdens de les aan het werk
Dit klinkt als een open deur, maar het blijkt in de praktijk niet heel vaak te gebeuren. Een contactmoment op teams wordt vaak gebruikt om uitleg te geven en vragen te beantwoorden. Als je niet oppast ben jij in de lessen harder aan het werk dan de leerlingen. Gebruik de online lessen (hoe kort ook) om je leerlingen aan de slag ze zetten met een korte opdracht (eventueel in groepjes via de functie breakoutrooms/vergaderruimtes) en laat leerlingen na 10 minuten terugkoppelen.
Tijdens het verwerken van informatie bij een opdracht merk je of leerlingen iets wel of niet kunnen en dan hebben ze jou ook het hardst nodig. Dit is waar/wanneer het leren gebeurt!
Het is voor leerlingen stiekem toch wel prettig dat ze direct iets moeten doen en het niet uit kunnen stellen.

5. Vermijd werken met grote groepen
Ook een open deur? Misschien wel, maar lees toch even verder. Al jaren klagen we in het onderwijs over te volle klassen. Bij online lesgeven heb je hier als docent veel meer invloed op. Je kan leerlingen binnen je les in kleine groepjes inplannen. Of ze over verschillende vergaderruimtes verdelen in je les. Eigenlijk is het makkelijker dan bij een face to face les.  Door hier tactisch over na te denken kun je de kwaliteit van deze interactieve momenten enorm vergroten. Door met minder leerlingen tegelijk te werken krijg je beter zicht op hun kunnen, is er meer interactie en kunnen leerlingen zich minder makkelijk stil houden. En niet onbelangrijk: Het zijn vaak hele gezellige momenten waar zowel leerlingen als docenten behoefte aan hebben.

Wil je precies weten hoe je bovenstaande tips uitvoert? Ben je op zoek naar ideeën en voorbeelden? Neem dan een kijkje in ons e-book “online les zonder stress”. Je kunt de eerste 4 hoofdstukken gratis lezen.