Ben jij te lief voor je leerlingen?


Wil jij niet die vervelende docent zijn? Wil je graag rekening houden met alle leerlingen vanwege de lockdown en stel je daarom maar weinig eisen? Ben je eigenlijk te lief, te aardig te vriendelijk?

Té aardig is eigenlijk onaardig. Dat klinkt misschien hard van ons. Maar ook wij bedoelen dit aardig.

Leerlingen zullen het nooit hardop zeggen, maar eigenlijk hebben ze natuurlijk behoefte aan duidelijke afspraken en deadlines. Als ze voelen dat een deadline niet écht een deadline is, dan zullen ze gaan uitstellen. En van uitstellen komt uiteindelijk vaak stress en narigheid.
Docenten die veel door de vingers zien, omdat ze meeleven met de leerling, zullen uiteindelijk toch een keer op de rem moeten trappen. Dan is het opeens ‘genoeg geweest’. Daar schrikken leerlingen van, ze vinden het dan snel oneerlijk.

Natuurlijk houd je rekening met ze in tijden van online onderwijs. En zeker houd je in de gaten of leerlingen meekomen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je geen afspraken met ze kunt maken. En als jij aan de afspraken houdt, wordt je betrouwbaar voor leerlingen. En dat is misschien nog wel fijner dan aardig zijn.

Afspraak is afspraak! Wat als je dit moeilijk vindt?

4 tips:

  • Denk aan de leerlingen die alles wél voor elkaar hebben. Hoe voelen zij zich? Denk aan de leerlingen die wel van duidelijke regels houden. Hoe ervaren zij dit?
  • Check bij een collega of je realistische verwachten hebt van leerlingen. Zo ja, dan moet je je aan je eigen afspraken houden en word je betrouwbaar(der) voor leerlingen.
  • Check bij leerlingen of je realistische dingen verwacht van ze. Stuur eens een enquête of vraag vier leerlingen die eerlijk voor hun mening durven uit te komen. Hier vind je een voorbeeld van een enquête. Voel je vrij om vragen en antwoorden aan te passen.
  • Vind je dit echt te moeilijk? Maak dan geen of zo min mogelijk afspraken. Maar alleen die waaraan je je echt gaat houden.