Getsie! Het doel op het bord! (en manieren om het wel leuk te houden)

Zet jij ook altijd trouw het lesdoel op het bord? En geef je dan ook een heldere toelichting hoe je de les gaat aanpakken en wat de volgorde is van de activiteiten?  En zitten de leerlingen dan ook ongeïnteresseerd naar buiten te kijken en te bedenken wanneer ze weer een Pokemon kunnen vangen? En tijdens de les vragen minstens twee leerlingen wat ze moeten doen wanneer ze klaar zijn, terwijl het met KOEIELETTERS op het bord staat? Dan zal je net als ik er snel klaar mee zijn om altijd maar dat lesdoel op het bord te schrijven. En dan hebben we het nog niet eens over het eind van de les wanneer we controleren of het doel behaald is. Ik geef het eerlijk toe, ik krijg er af en toe een beetje jeuk van.

Omdat ik ondanks vele ergernissen toch het belang van het delen van het doel zie heb ik een aantal manieren bedacht om de aandacht van leerlingen tijdens deze momenten echt te vangen.
Een paar ideeën:
1. Schrijf niet het doel op het bord, maar projecteer een foto. Laat leerlingen zelf het doel raden en een zin formuleren.
2. Schrijf de doelen op het bord, maar wissel de volgorde van woorden om zodat het een chaos wordt. Laar leerlingen zelf het doel formuleren. (als je geen lange zinnen gebruikt kun je de letters van woorden omwisselen)
3. Verwijder een aantal woorden uit de tekst en laat leerlingen raden.
4. Geef de taken die die les gedaan moeten worden, maar laat leerlingen een logische volgorde bedenken.
5. Geef een groepje leerlingen het doel op een papiertje en laat ze het uitbeelden. (moeilijk!)

http://clilreflections.blogspot.nl/2011/11/mini-whiteboards-and-clil.html
http://clilreflections.blogspot.nl/2011/11/mini-whiteboards-and-clil.html

Om deze werkvormen voor leerlingen echt interessant te maken voeg je een competitie element toe. Geef punten aan teams die het goed doen en geef aan het eind van de week/maand iets leuks/lekkers aan de winnende groep.

Als er WIFI in de lokalen aanwezig is kun je Kahoot gebruiken om dit uit te voeren. Hebben de leerlingen geen WIFI? Probeer dan Plickers. Als er helemaal geen digitale middelen zijn kun je gebruik maken van mini white boards. Succes!