Mag het iets minder?

Een jaar geleden vroeg ik mij af wat je allemaal zou kunnen afschaffen op een school en welk effect dat zou hebben. Ik schreef een blog over dit idee: sabbatsjaar op school

een chaos van details
Nadat ik een half jaar had vrij genomen viel het me op dat het in het onderwijs veel over details ging. Er viel van alles te organiseren en te vergaderen. Ik kreeg talloze mailtjes per dag binnen, maar eigenlijk gingen die zelden over het primaire proces: ‘de gewone lessen’.

afschaffen
Dapper begon ik afgelopen jaar met het afschaffen van dingen. Om de lessen heen, maar toen ik de smaak te pakken kreeg ook in de lessen: geen huiswerk meer, geen cijfers, zelfs ‘de uitleg’ werd geschrapt.

er werd heel veel afgeschaft
Ik had nooit kunnen bedenken dat ik echt een antwoord op mijn vraag zou krijgen. Dat alle PR activiteiten werden geschrapt, excursies geannuleerd, vergaderingen uitgesteld en afgelast. En wat bleef over? De les? Een online les? Het leren?

focus op het leren
Wat gebeurt er als je alle dingen om het primaire proces heen afschaft? In mijn geval kwam de focus echt te liggen op het lesgeven zelf. De tijd nemen om te achterhalen waar leerlingen staan, hoe je daar op kan aansluiten, zodat je leerlingen verder helpt.  Nog nooit heb ik zoveel tijd genomen om mijn lessen voor te bereiden en om feedback te geven. Nog nooit kreeg ik zoveel inzicht in het leren van mijn leerlingen. Daar lag mijn focus deze periode: het leren.

Wat schaf jij af?
Ik ben heel benieuwd waar docenten in deze periode achter zijn gekomen. Wat werd afgeschaft maar niet gemist? Gaan er bij jou (op school) dingen veranderen?