Online lessen: Plan van aanpak

Wanneer we ons voorbereiden op online lessen na de kerstvakantie, dan denken we al vaak aan thema’s en activiteiten. Voor je het weet ben je vergeten om eerst een doel helder voor ogen te hebben.
Dat is waar het begint! In dit stappenplan helpen we je om helder te krijgen hoe jouw online lesweken eruit gaan zien.

  1. Kies een doel
    Als je geluk hebt, dan is er samen met je team een doel gekozen of een visie gevormd over online lesgeven. Mocht daar bij jou op locatie nog geen tijd voor zijn geweest dan is het nuttig om daar zelf over na te denken voordat je lesactiviteiten gaat ontwerpen. Het gaat in eerste instantie om twee weken. Dus hou het simpel.
    Het aanbieden van online lessen kan om veel verschillende redenen zijn. We geven hier een aantal opties. Misschien zit er eentje bij die bij jouw situatie past.
    Leerlingen bezighouden? Structuur aan hun dag geven? Sociale support? Hoofdstuk afsluiten? Nieuw onderwerp introduceren? Leerstrategieën aanleren? Herhalen van leerstof? Op niveau houden? Samenwerken? Toetsen? Plezier maken?
  2. De inhoud van je lessen.
    Als je een overkoepelend doel hebt gekozen kun je het daarna concreet maken. Wat wil jij dat jouw leerlingen onthouden van die twee weken? Wat wil je dat ze kennen, kunnen of weten? Maak het zo concreet mogelijk en hou het klein. Op deze manier heb je de minste kans om af te dwalen als je dadelijk een manier van aanpakken kiest.
    (concrete voorbeelden van ons:)
    Sietske:

    “Leerlingen kunnen een eenvoudige som met de stelling van Pythagoras oplossen.”
    “De leerlingen moeten het werkstuk over Pythagoras afmaken.”
    Petra:

    “Leerlingen kunnen een korte speech houden voor de camera en daarbij passende lichaamstaal en stemgebruik.”
    “Leerlingen doen actief mee met woordspelletjes om kennis vocabulaire op pijl te houden
    “.
  3. Wie heeft wat nodig?
    Voordat je lesactiviteiten ontwerpt is het goed om na te gaan wat je leerlingen nodig hebben. Is het voor iedereen hetzelfde? Heeft de ene leerling meer behoefte aan contact dan de andere? Heeft iedereen evenveel instructie als oefening nodig?
    Als jouw school je die ruimte geeft, kun je voor een alternatieve indeling van je les kiezen. Misschien hoeft niet elke leerling bij de uitleg te zijn? Misschien hoeft niet elke leerling alle opdrachten te doen. Zo zou je de les met iedereen kunnen starten of in 3 delen kunnen knippen, waarbij er steeds andere (of steeds minder) leerlingen van een klas aanwezig zijn. Deze kleine stukjes van je online les worden veel overzichtelijker met minder leerlingen en verhogen de participatie van de leerlingen die er wel zijn.
    In dit blog lees je meer over het indelen van je online les.
  4. Welke activiteiten kies je?
    Als je weet wat je met wie wilt bereiken, wordt het makkelijker om activiteiten te kiezen. Wat je ook doet, voorkom ‘talking heads’. Talking heads zijn docenten die met weinig visuele ondersteuning een groot deel van de les volpraten. Doordat een online les weinig omgevingsfactoren kent, is de vergeetcurve veel groter en de aandacht vasthouden een grote uitdaging. Lees meer over de (online) vergeetcurve in het blog van Fifi Schwarz.
    Wil je dat leerlingen iets van je les onthouden dan is het belangrijk om ze AAN te zetten. Dit kan door:
    – Het gebruik van een digitale tool waardoor ze af en toe iets in moeten vullen of op knoppen moeten drukken.
    – Het leren ondersteunen door veel beeld en geluid te gebruiken.
    – Leerlingen fysiek aan de slag te zetten door ze bijvoorbeeld een deel van je les te laten tekenen. Wil je weten hoe dat werkt, kijk dan vooral even op de website van www.lerenmetleff.nl!
    In dit blog en dit blog lees je meer over tools voor je online les.
  5. Hoe zorg je dat het in je les geen puinhoop wordt?
    In je online les is orde houden net zo belangrijk als in een gewone les. Misschien nog wel belangrijker. Leerlingen kunnen moeilijk je les volgen als iedereen er doorheen schreeuwt, de chat vol spamt of als ze elkaar muten.
    Hier komt nog eens bij dat het mogelijk is dat veel meer gezinsleden kunnen meekijken met jouw online les.
    Lees in dit blog hoe je orde kunt houden in je online les.
  6. Hoe houd je zicht op het leren van je leerlingen?
    Veel docenten geven aan dat het lastiger is om ‘te zien’ of leerlingen het snappen of meedoen in een online les. Je zult (net als in een gewone les trouwens) activiteiten moeten inplannen waardoor dat zichtbaar wordt.
    In de meeste tools die wij bij de eerdere links hebben toegelicht, vind je handige manieren om dit voor elkaar te krijgen.
    Een voorbeeld: check hun begrip met een quiz of laat ze een foto van hun gemaakte werk inleveren via Lesson-up.
  7. Zorg dat je alles organisatorisch voor elkaar hebt.
    Het meeste werk voor de les zit waarschijnlijk aan de voorkant. Naast de inhoudelijke voorbereiding moet je het ook organisatorisch voor elkaar hebben.
    – Zet alle bestanden, plaatjes en links vast klaar zodat je het snel kunt delen.
    – Communiceer met alle leerlingen op één plek en zorg ervoor dat leerlingen dat ook weten. Belangrijk is ook dat de leerlingen weten waar ze het huiswerk kunnen vinden. (En zet dit ook van te voren klaar).
    – Zorg dat je een duidelijk overzicht hebt van wat je in de les gaat doen.
    – Houd papier bij de hand voor tussentijdse notities. En ook erg makkelijk is een namenlijst om snel per leerling een aantekening te maken of het een en ander bij te houden.

Workshops over online lesgeven?
We hebben krachten gebundeld met Bianca (van www.lerenmetleff.nl) en samen een inspiratieworkshop ontworpen. De afgelopen maand mochten we de workshop al vier keer geven. De deelnemers waren super enthousiast over deze workshops! In de online workshop leerden deelnemers tekenen inzetten als tool voor hun (online) les, lieten we verschillende werkvormen zien om leerlingen te activeren tijdens de (online) les en hadden we ook nog tips hoe je ervoor zorgt dat dit alles je niet te veel tijd kost. Tot nu toe werden de online workshops door scholen ingekocht. Vanaf januari kan je je zelf inschrijven voor deze inspiratieworkshop van 2 uur. Op het moment geldt een introductieprijs van 29 euro!
Zet jezelf alvast op belangstellendenlijst, dan ontvang je direct bericht als de data bekend zijn. Want vol = vol!

Heb je belangstelling? Laat hier je email adres achter.