Orde houden in je online les

Moeders die mee beginnen te doen, leerlingen die in microfoons blazen, foute plaatjes delen, de docent up mute zetten, weglopen….
Wat kun je eraan doen? Orde houden op afstand is lang zo simpel nog niet kwamen we achter. Door trial an error kwamen we afgelopen voorjaar op deze tips.

  1. Zorg voor voorspelbaarheid in je online les

Dit kun je doen door een planning van de les te delen voordat de les begint. Leerlingen weten wat er wanneer van ze verwacht wordt en dat geeft rust.  Ik doe dit in Teams bij posts voordat de les/vergadering begint.

Je hebt in Teams veel opties om je bericht/mededeling vorm te geven.

Zoals je bij mijn regels kan lezen moeten vragen onder het juiste kopje. Dat kan je , bijvoorbeeld in Teams, zo organiseren:

2. Maak de regels visueel.
Ook een overzicht van de regels zowel voor in de chat als in de video kun je delen aan het begin van de les. Maak het visueel en overzichtelijk. Noem ook de consequenties. Verzand niet in te veel kleine regels maar doe een beroep om hun gezonde verstand. Geef ze vertrouwen.

3. Ga consequenties niet uit de weg
Wat de consequentie ook is (dat jij ouders belt/mailt of dat de leerling zelf de teamleider moet bellen), ga het niet uit de weg. Zodra jij een keer ouders belt/mailt weten kinderen dat het menens is. Ze zullen dit ongetwijfeld met elkaar delen in hun app groep en zo weet iedereen dat ze jou en je les serieus moeten nemen. Wij merkten dat als we de ouders van 1 leerling belden, de hele klas zich beter ging gedragen.

4. Gebruik competitie
Competitie is een mooi middel om leerlingen te motiveren. Ik deel elke klas in in 4 groepen en ze kunnen punten verzamelen. Punten voor aanwezigheid, bijdrage, opdrachten, Kahoots, werkhouding etc. Van de winnende groep mag iemand aan het online rad van fortuin draaien. Ze hebben 1/30 kans om pizza te winnen en dat werkt dus bij pubers. (De prijzen moeten dan maar over de post, of uitgedeeld wanneer we weer terug zijn op school….)

5. Geef complimenten
Kinderen missen het contact op school maar lopen zo ook complimenten mis. Ik sluit de online les af met een compliment of leuke sticker als de klas dat heeft verdiend. Leerlingen die een opdracht heel goed doen roep ik bijeen in een video en geef ik complimenten. Ik zit er ook aan te denken om per post bericht te sturen naar kinderen die het heel goed hebben gedaan, de groep die de competitie heeft gewonnen bijvoorbeeld.

Tot slot: Er zijn natuurlijk ook technische zaken die van invloed zijn op je les. Vraag vooral na bij je ICT afdeling en collega’s wat je daar het beste aan kan doen. Bij Teams is het bijvoorbeeld belangrijk dat leerlingen niet per ongeluk eigenaar of organisator zijn van een team over vergadering. Dat scheelt al een hoop gerommel.

Blijf je het bij de ene klas toch heel moeilijk vinden?
Vraag dan een collega om mee te doen met je les. Onze ervaring is dat het een stuk beter loopt als de docent zich kan richten op de inhoud, en een assistent (je collega), even de chat in de gaten houdt, leerlingen op mute zet als dat nodig is, aantekeningen maakt over participatie, of desnoods leerlingen of ouders opbellen als er iemand afwezig is of zich niet netjes gedraagt.