Routines vóór inhoud

Té ingewikkelde of té moeilijke lessen geven in de eerste schoolweek is voor veel docenten een valkuil. Hoe vol je jaarprogramma ook is, stop je eerste lessen niet helemaal vol met nieuwe lesstof. ⁠
Laat leerlingen juist kennismaken met de manier van werken. In het basisonderwijs of speciaal onderwijs vindt men dit heel logisch. Maar deze routines zijn ook nodig in het voortgezet onderwijs, ongeacht klas of leeftijd. ⁠


Waar moet je dan aan denken bij routines? ⁠
Wat verwacht je van leerlingen als ze binnenkomen? Wat doen ze als ze tussentijds wachten op andere leerlingen? Wat moeten ze doen als ze het huiswerk niet begrijpen of niet af hebben? Hoe is de indeling met groepswerk? ⁠De lijst is eigenlijk oneindig. Neem eens goed de tijd om alles op te schrijven wat jij ‘normaal’ vindt in een les en wat jij van leerlingen verwacht. Via een interactieve quiz kun je de komende week eens kijken of deze informatie bij leerlingen ook bekend is. ⁠


Houd de lesstof dus heel simpel en minimaal. Zorg dat je tijdens de eerste lessen alleen vragen krijgt over de manier van werken en nog niet over de inhoud. Later in het jaar haal je die tijd makkelijk in omdat het bij jou in de les zal lopen als een trein! ⁠
In onze starterskit voor het nieuwe jaar zit een mooie printable om in te vullen met jouw routines en regels. Gratis te downloaden via www.lesandmore.nl.