Tools voor je online les

Na onze ervaring met online lessen afgelopen voorjaar, maar ook de online workshops die daarop volgden hebben we zelf een duidelijke voorkeur voor een aantal apps en strategieĆ«n. Wat ons betreft moet een tool aan de ene kant voordelen hebben voor het leren van de leerling, maar ook niet te veel werk zijn voor de docent. Met deze tools zou dat kunnen šŸ™‚
Bij deze apps vinden we het fijn dat het leerlingen bij de les betrekt en dat het de docent inzicht geeft in het leren van de leerlingen.

  1. Whiteboard.fi
    Dit is een hele simpele app, met weinig technisch gedoe. Niemand heeft een account nodig en je hebt maar 1 optie. Het is eigenlijk gewoon de digitale variant van wisbordjes (of mini-whiteboards). Je stelt als docent een vraag en laat leerlingen op hun digi wisbordje een antwoord schrijven of tekenen. Als docent kijk je live mee met alle antwoorden en leerlingen zien het niet van elkaar. Als je wilt, kan je de antwoorden opslaan.
    Groot voordeel is dat je van te voren geen vragen hoeft klaar te zetten, je kan dus improviseren.

2. Een poll via Teams
Ook bij deze variant heb je weinig of geen voorbereidingstijd nodig. Ben je tijdens je les opeens benieuwd wat leerlingen van iets vinden, of wil je ze een meerkeuze vraag stellen? Kies dan heel simpel voor de optie poll invoegen. De poll verschijnt in de chat en iedereen kan direct meedoen.

3. Een breakout room via Teams
Je kunt (hoera!) nu ook breakout rooms gebruiken in Teams. In Zoom kon dit al langer. In de balk bovenaan vind je nu de knop ‘aparte vergaderruimtes’. Je kunt er genoeg aanmaken. Op deze manier kun je je klas opdelen en ze hun eigen kleine vergaderruimte geven. Hierdoor kun je leerlingen in kleine groepen laten samenwerken. Je kunt ze laten discussiĆ«ren over een onderwerp of ze een opgave samen laten maken. Als docent kun je deze vergaderruimtes ook weer sluiten zodat ze weer in je eigen les aanwezig zijn.

4. LessonUp
Er zijn veel vergelijkbare apps zoals LessonUp, maar over het algemeen gebruiken we deze het liefst. Op onze middelbare school hebben we ook gekozen voor een schoolaccount. Het is fijn voor leerlingen als ze niet overspoeld worden met allerlei verschillende tools.
LessonUp geeft de opties tot video’s met vragen, meerkeuzevragen, brainstorm schermen en toetsen. Je kan na je les precies zien wie er mee heeft gedaan en welke vraag ze moeilijk vonden.
Ook fijn: Het is een app van Nederlandse bodem en als je een vraag hebt dan krijg je heel snel antwoord.

5. Padlet
Padlet is een fijne app om in samen te werken. Je kan het zien als een groot prikbord waar leerlingen kunnen typen, verschuiven, liken of ranken. Ook hier hoef je als docent alleen maar een opzet te maken, het is de bedoeling dat leerlingen vervolgens het werk doen. Achteraf (maar ook tijdens de les) kan je goed zien wie er wel of niet een bijdrage heeft geleverd.